Alle artikelen

Merkrecht een jungle: elk land z’n eigen regels

Artikel

Merkrecht een

jungle: elk land z’n eigen regels

Eerder deze maand sprak ik met Frank Bouman. Hij is merkrechtspecialist en mede-eigenaar van In A Day, een advieskantoor in Enschede op het gebied van intellectueel eigendom.

 Frank Bouman

“In 2009 zijn we met In A Day gestart. De meeste bureaus in onze branche hebben namen met ‘merk’ erin of combinaties van achternamen. Wij kozen voor In A Day omdat we onze klanten beloven: ieder idee in één dag beschermd.”

“We hebben vooral te maken met MKB-bedrijven. Maar ook zzp’ers willen soms hun bedrijfsnaam of de naam van hun dienst als merk registeren. Daarnaast werk ik voor grotere jongens als surfplankfabrikant Mistral.”

“Veel grote bedrijven willen hun merknaam op nieuwe producten plakken. Denk aan Diesel: die begon met spijkerbroeken, maar tegenwoordig heb je ook Diesel zonnebrillen en horloges. Wij kijken of de naam in die productcategorie nog beschikbaar is voor het betreffende land, bijvoorbeeld of er in Singapore nog geen kledingmerk  Diesel bestaat. Zo niet, dan registreren we het merk.”

Geen wereldwijde bescherming

“Klanten roepen vaak dat ze hun merk wereldwijd willen beschermen. Nou, heb je een ton? Je betaalt voor merkbescherming in een bepaald land. En elk land heeft daarvoor z’n eigen procedures. Dat is voor bedrijven niet bij te houden, maar het maakt het voor mij juist interessant.”

“Ik adviseer eigenlijk altijd om eerst voor de Benelux, eventueel voor de EU, een merknaam te registreren. Voor de Benelux kost dat €675 euro. Voor de EU begint het bij €1500. Zo’n registratie is tien jaar geldig. Daarna moet je het merk opnieuw registreren.”

“Een merk is niet alleen aan een land gebonden maar ook aan een productcategorie.

Denk aan Ajax: waarom heeft het schoonmaakmiddel het niet allang aan de stok met de voetbalclub? Maar die branches bijten elkaar niet. Totdat de voetballers ineens allesreiniger op de markt willen brengen: dat mag dan niet onder de naam Ajax.”

“Die namen kunnen prima naast elkaar bestaan, behalve op internet. Daar heb je een beperkt aantal domeinnamen. Nederlandse bedrijven willen liefst een .nl naam. Om even bij Ajax te blijven: daar heeft de voetbalclub de begeerde extensie.”

Geruzie over merken

“Bij piraterijproducten als nep Nike’s kan de douane optreden. Verder moet je er als bedrijf zelf op letten. Of je laat merkbewaking over aan ons. Dat betekent dat wij in de gaten houden of er andere merken of logo’s worden aangevraagd die lijken op het merk van onze klant. Ik denk dat ik aan geruzie zo’n 40% van mijn tijd  kwijt ben.”

“Ik zoek uit: is er echt sprake van inbreuk, hoezeer lijken de namen of logo’s op elkaar? Meestal draait het bij geruzie over namen uit op een schikking. Dat is de snelste manier en kost minder dan een rechtszaak. Bovendien geeft het de meeste zekerheid, want je sluit een overeenkomst waarin beide partijen zich kunnen vinden.”

Grijs gebied

“In merkrecht heb je ook een grijs gebied, bijvoorbeeld bij namen die een soortnaam worden. Dan ga je een beetje ten onder aan je eigen succes. Spa kan niet optreden tegen iedereen die een spaatje bestelt terwijl hij gewoon water met koolzuur wil.”

“Op dit moment hoor je mensen zeggen ‘ik kijk even op mijn iPad’ terwijl ze een Samsung tablet uit hun tas halen. In het begin is het leuke reclame voor een bedrijf, maar als straks niemand meer weet dat iPad van Apple is, dan blijft het niet leuk.”

Check of een naam nog vrij is

“Op het moment dat je een merkaanvraag indient, heb je officieel het merk geclaimd. Je zit dan min of meer veilig. De afhandeling van de aanvraag duurt in de Benelux gemiddeld een maand of vier, maar er zijn ook landen waar het traject jaren kan duren. Zuid-Amerika is koploper: vijf jaar is daar geen uitzondering.”

“Of je je naam als merk laat registreren, dat is aan jou. Voor zzp’ers die echt nog moeten beginnen heeft dat niet direct prioriteit. Loopt je bedrijf lekker en zijn de vooruitzichten goed, dan adviseer ik een basisregistratie.”

“Het belangrijkste is dat je, als je een bedrijf begint, checkt of de naam vrij is. Met een check van pakweg €450 heb je al 99% zekerheid.”

Wat is het grootste inzicht over merkrecht dat jij hier hebt opgedaan? Deel het in de reacties hieronder.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *