3 motieven om van naam te veranderen

Ik hoor het regelmatig… ‘Ik wil wel een nieuwe naam… maar ik durf niet’. Dat snap ik heel goed. Als je al een tijdje op de markt bent met je huidige naam is het alleen maar moeilijker om hem los te laten. Ik vraag dan vaak door en zie dat er drie motieven zijn om een naamswijziging te willen.

1. De lading

De oude naam dekt de lading niet meer. Je hebt ooit een naam gekozen die paste bij het businessplan dat je toen voor ogen had. Maar tijden veranderen, je bedrijf verandert en je huidige klanten herkennen je naam wel. Maar nieuwe klanten moet je steeds weer verontschuldigend uitleggen waar de naam vandaan komt.

2. De nieuwe impuls

Gratis publiciteit, wie wil dat niet? Nou ja zo lang het maar positief is natuurlijk. Maar een nieuwe naam is nieuws. Voor je klanten, voor je potentiële klanten en voor de zoekmachines. Je geeft weer een nieuwe impuls aan je bedrijf met een nieuwe naam.

3. De fusie

Het moment dat elk succesvol bedrijf overkomt. De fusie. Twee bedrijven komen samen. Raakt één bedrijf de naam kwijt? Welke naam weegt dan het zwaarst? Of worden de namen samengevoegd? Dat noem ik de Frankenstein-methode. Dan krijg je namen als Vodafone-Ziggo. Brrrr.

Als een van de drie bovenstaande motieven de reden is om over je naam te twijfelen heb ik maar één antwoord: gun jezelf die nieuwe naam. Zet jezelf met een nieuw elan in de markt en schud iedereen wakker met je nieuwe missie.

Zie jij ook nog een reden om een bedrijfsnaam te veranderen? Zet het hieronder in de reacties.

4 reacties op “3 motieven om van naam te veranderen”

  1. Heel mooi dat ik dit artikel nu lees. Zelf heb ik al meer dan 15 jaar een praktijk. Ben begonnen met de naam ‘Chong Mai’. Deze naam komt vanuit de Chinese Geneeswijzen en pastte perfect bij mijn praktijk voor Shiatsu en Natuurlijke Geneeswijzen.
    Maar de laatste jaren is de focus steeds meer gaan liggen op Coaching.
    Zeker herkenbaar in het artikel is punt 1.
    Ik geef nog steeds ook Shiatsu en massages maar omdat ik als coach een andere pet op heb, heb ik net aflopen weekend de keuze gemaakt om een nieuwe website met een nieuwe naam (mijn eigen naam) te maken. Dus de Shiatsu en de coaching worden nu gescheiden qua naam. De volgende stap is de shiatsu en de naam ‘Chong Mai’ los laten en mijn bedrijf voor coaching te voeren met mijn eigen naam.
    Dit is zeg maar de tussenstap.
    Dat dit artikel nu net in mijn mailbox ligt is voor mij een teken dat ik de juiste keuze heb gemaakt door dit weekend met de opzet voor de nieuwe website te beginnen. 🙂

  2. Ik hoorde van mijn hosting bedrijf dat wanneer je een ander domeinnaam koopt je wel beter vindbaar wordt. Het hosting bedrijf zorgt ervoor en dat een ‘pointer?’ Linkt naar je huidige domeinnaam. Ik denk dat ik nog een jaartje of 2 werk en dan stop. Ik vrees dat t teveel moeite is om aan te passen. En ik heb geprobeerd ‘creatief’ bezig te zijn met m’n bedrijfsnaam. Maar ook dat lukt niet meer 😢

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Share
Tweet
Share