MAAK JE NAAM ONVERGETELIJK

13 September is het dan eindelijk zover. Dan verschijnt mijn boek Maak je naam onvergetelijk, zo bedenk je een bedrijfsnaam die wél werkt. Het boek is een praktische how-to die je helpt om van A tot Z te komen met een geweldige naam. Daarnaast zit het vol met interessante verhalen over het ontstaan van bekende namen. Onderin vind je links naar het boek, zodat jij ook een exemplaar kunt bemachtigen.

Maar een boek verschijnt natuurlijk niet zomaar. Sterker nog, als je mij een jaar geleden had verteld dat ik een boek zou schrijven, had ik je hartelijk uitgelachen. Ik dacht dat dat niets voor mij was, boeken schrijven. Maar dat bleek toch anders te lopen. Graag neem ik je mee in wat ik de afgelopen maanden heb meegemaakt.

 

Mijn vier belangrijkste inzichten bij het schrijven van een boek

1 Het bedenken van je onderwerp

 Ik sprak een bekende copywriter over een boek dat hij had geschreven. Ik vond het enorm inspirerend. Een boek over je vak. Hoe kom je erop? En waar schrijf je over? Zijn antwoord raakte me enorm: ik heb alles gedeeld wat ik weet, echt alles. Wauw. Dat zou ik ook over namen kunnen doen. Dus daar dacht ik een onderwerp te pakken te hebben. Een boek over namen. Maar zo makkelijk als het idee kwam, zo moeilijk leek de kern te vinden. Wat ga ik over namen vertellen? Aan wie? Ga ik vertellen waar namen vandaan komen? Of welke namen werken en welke niet?

Al snel dacht ik aan de mensen die me de afgelopen jaren benaderd hadden, maar wie ik niet direct kon helpen. Al die zzp’ers, mkb’ers, kleine ondernemers. Mensen die het belang van een sterke naam snappen, maar geen budget hadden voor een traject met mij. Die mensen wil ik helpen! Daar ga ik voor schrijven. Gelukkig, de richting voor het boek was geboren.

 

2 Hoe geef je een boek uit?

Een boek uitgeven kun je ruwweg op twee manieren doen. Bij een uitgever of het zelf uitgeven. Om het zelf te doen leek me qua verdienen wel fijn, alle inkomsten gaan direct naar jou. Maar al het gedoe eromheen, de handeling, de juiste mensen vinden, de kennis die je nodig hebt… nee dat leek me niks. Dus dan moet je een uitgever vinden.

Ik had mazzel. Enkele weken na mijn besluit om een boek te willen schrijven werd ik gebeld door ene Denise Hulst. Of ik haar wilde helpen met een naam bedenken voor haar bedrijf. ‘Wat doe je dan?’, vroeg ik uiteraard. ‘Ik help schrijvers met het succesvol uitgeven van hun boek’. Dat kon geen toeval zijn. Bedankt universum.

We gingen elkaar helpen, ik maakte een naam voor Denise en Denise regelde een introductie voor me bij uitgeverij Haystack. Deze uitgever is gespecialiseerd in originele en toegankelijke, Nederlandstalige boeken voor managers, ondernemers en professionals. Na een superleuk gesprek met uitgever Geerhard Bolte in Zaltbommel was de kogel al snel door de kerk: er zou een boek komen.

 

3 Hoe schrijf je een boek?

Ik wist echt niets van boeken schrijven, maar de methode is simpeler dan ik dacht. Je begint namelijk aan de buitenkant. En werkt dan naar het midden toe. Ik zal het even uitleggen. Je begint met wat er op de cover komt te staan: de titel en een ondertitel. Vervolgens schrijf je de achterkant van het boek, waar gaat het over? Dan schrijf je de inhoudsopgave. En de eindconclusie die op de laatste pagina komt. En zo werk je langzaam naar het midden toe.

Voor mij was er echt discipline nodig. Normaal werk ik voor een opdrachtgever. Maar nu was ik zelf die opdrachtgever. Het was mijn idee om een boek te schrijven. Niemand die me een deadline stelde. Het kwam allemaal op mezelf aan. Dat kostte me meer doorzettingsvermogen dan normaal. Ik las het boekje “The War of Art” (toffe titel) van Steven Pressfield. Hij beschrijft als succesvol Hollywood-schrijver hoe zijn werk er uitziet op emotioneel vlak. Dat leverde een hoop herkenning op en was een perfecte steun in de rug.

Naast mijn werk – want dat ging gewoon volop door – werkte ik aan het boek. Soms ‘s avonds en vooral de zondagen waren favoriet. In februari werkte ik een hele week onafgebroken op Ibiza aan mijn boek. Geen afleiding, alleen maar schrijven, dat was echt een zeer productieve week.

Daarnaast had ik natuurlijk de hulp van een redacteur. Hij las mijn teksten, schaafde ze bij en schoof soms met de volgorde. Enorm fijn, want soms zie je echt door de bomen van je tekst het bos niet meer.

 

4 Hoe maak je een boek succesvol?

 Ah, daar kan ik inmiddels ook een heel boek over volschrijven, en dan is mijn boek nog geeneens verschenen. Maar laat ik met je delen wat ik er tot nu toe van weet:

– Een sterke titel, zodat de lezer zich aangesproken voelt (check)
– Een ondertitel die heel duidelijk maakt waar het boek over gaat (check)
– Vlot en leesbaar geschreven, zodat de lezer makkelijk geïnspireerd wordt (check)
– Kennis weggeven, echt alle kennis weggeven, meer dan je lief is (check)
– Veel tijd en effort stoppen in de lancering van je boek (check)

En daarna komt het het vinden van de juiste netwerken voor wie jouw boek interessant is. En natuurlijk goede reviews, opgepikt worden door de pers en natuurlijk mond-tot-mond reclame voor je boek (nog geen check).

Voor mij breekt er nu een spannende tijd aan tot het moment van lanceren. En daarna zal het ook wel spannend zijn. Wat gaat mijn boek doen?

In ieder geval: je kunt nu al mijn boek reserveren bij BOL.com of Managementboek.nl. Of nog beter, kom naar de lancering op 13 of 14 september: reserveren kan hier.

En, zou jij het willen lezen? Zet je reactie hieronder.

 

Links:
Maak je naam onvergetelijk bij BOL.com
Bij Managementboek.nl
The war of art – Steven Pressfield

 

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Share
Tweet
Share