Alle artikelen

De gouden tip waarmee elk plan slaagt

Artikel

De gouden

tip waarmee elk plan slaagt

De gouden tip waarmee elk plan slaagt.

Ik werkte ooit bij een groot reclamebureau in Amsterdam. Een groot gebouw met meerdere verdiepingen vol met eigenwijze reclametypes. Geen zuipende Mad Men hoor, maar wel van die ik-weet-alles-jongens en eet-me-de-kaas-niet-van-het-brood-meisjes. Een levendig kantoor vol energie en soms ook wat oorlog. Twee bureaus waren net gefuseerd tot één en twee verschillende kampen werden samengevoegd. Dat leidde vaak tot verschil van inzicht. En soms ook tot nieuwe inzichten.

De gouden tip

Ik leerde er een gouden tip die ik sindsdien in elke pitch heb toegepast. En dat heeft me geen windeieren gelegd. Pitch: een presentatie om een aanbesteding of opdracht mee te winnen. Ik denk dat iedere ondernemer dagelijks een pitch doet om klanten te winnen. Zelfs als je voor een baas werkt ben je vaak aan het pitchen, zorgen dat jouw idee het meest opvalt en doorgaat. Daarom werkt deze tip voor iedereen die zijn of haar plan wil laten slagen.

De tip kwam van een doorgewinterde creative director die net uit Zuid-Afrika terugkwam na het maken van een grote internationale reclamecampagne voor een telefoonprovider. Hij was nog scheel van de jet-lag en werd gevraagd om onze pitch voor een nieuwe supermarkt nog even door te nemen. “Ik heb drie tips voor je”, zei hij gewichtig na het aanhoren van ons verhaal. “Je zit daar tegenover een batterij mensen die na jullie pitch nog drie andere verhalen van onze concurrenten te horen krijgen. Hoe goed het idee ook is dat je nu presenteert, het zal altijd verwateren tussen die andere ideeën. Het is vaak teveel informatie in een te korte tijd. Maar met deze tips onthouden ze. Tip 1: herhaal de naam van je idee. Tip 2: herhaal de naam van je idee de hele tijd. Tip 3. Herhaal…de…naam…van…je…idee…zoveel…je….kunt”. En dat was het.

De kracht van herhaling

De presentatie verliep goed en de supermarktmensen waren enthousiast. En we bleven de naam van de campagne herhalen, tot in den treure. Vergis je niet, we gaven een grote presentatie met veel slides, een strategie, een commercial, diverse uitingen voor op social media, heel veel plaatjes. Maar het werkte. Na afloop hoorden we ze de naam onderling ook nog herhalen. En drie dagen later kregen we het verlossende telefoontje dat wij overtuigend als winnaars uit de bus waren gekomen.

Dus heb je een plan of een idee dat je moet presenteren? Plak er een duidelijke naam of titel op. Zodat al je toehoorders, die na je verhaal weer allemaal druk zijn met hun eigen sores, iets hebben om je mee te kunnen onthouden. Herhaal zo vaak als je kan deze naam of titel en vergroot zo je kansen op succes.

Herhaal. De. Naam!

Ik lees graag in de reacties wat je van deze tip vindt.

 

 

 

Ook interessant voor je:

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *