Denkfout nummer 1 bij namen bedenken

Het zijn tijden waarin we alles eenvoudig kunnen aanpassen. Let maar op, het aanpassen van dingen is een onderdeel van ons denken geworden. Vroeger bouwde je een winkel, een echte zaak. Er werd een pand aangeschaft. Met noeste handarbeid werd een logo voor je ontworpen. De letters in je advertentie werden met de hand gezet.

Nu klik je een paar keer in Photoshop of je typt wat op je laptop en PRESTO! Klaar. We passen de inhoud van onze smartphone aan, we veranderen de looks van ons interieur, we veranderen zelfs van gezicht met apps als Snapchat en MSQRD . Een denkwijze met een hoop voordelen: alles lijkt makkelijker te gaan. Fouten kunnen nog tijdens het proces hersteld worden en een andere kleur, foto of zelfs een website is zo gemaakt. Zelfs voor startups geldt de LEAN-methode als de beste methode. Gewoon beginnen en ‘along the way’ aanpassen. Ons leven is ingericht op de korte termijn en dat geeft ons snelheid en wendbaarheid. Maar het is ook een valkuil.

Want hoe zit het met je bedrijfsnaam. Kun je die zomaar veranderen? Het is misschien wel het meest essentiële onderdeel van je bedrijf. Hoe onthouden de mensen, je klanten, jou? Hoe vinden ze jou? En vooral: hoe vergeten ze je nooit?

Daarom pleit ik ervoor dat bedrijven en merken dit onderdeel van hun bestaan uiterst serieus nemen. Een logo kun je nog aanpassen, een website kun je nog upgraden, maar je naam (en vaak ook domeinnaam) veranderen is niet zo makkelijk.

Wie dat wel lukte is de mobiele aanbieder studentmobiel.nl. Die zijn overgestapt naar de gouden domeinnaam mobiel.nl. Hun naam dekte de lading niet meer. Vele studenten waren in de loop der jaren inmiddels gewone burgers geworden en nog steeds klant. KPN had de domeinnaam al jaren in handen maar deed er niets mee. Ze sloten een deal en nu kan studentmobiel nog veel meer mensen aanspreken met hun voordelige abonnementen. Je snapt wel dat zo’n kans niet voor iedereen is weggelegd. Maak daarom niet de denkfout dat alles zomaar aanpasbaar is. Zoals het heerlijke Oud-Hollandsche gezegde het zegt: bezint eer ge begint!

6 reacties op “Denkfout nummer 1 bij namen bedenken”

  1. Prachtig voorbeeld (en actueel); alle zorgverzekeraars en gwl leveranciers die dansen van de ene naam voor hun organisatie naar de andere. Zelfs zó vervelend dat ik in mijn administratie hun zoveelste naam al niet meer invoer maar het weg schrijf onder een algemeen begrip als ‘water’ of ‘zorgverzekering’…

    Het ergste, als consumenten pikken we het ook nog…

  2. Je hebt helemaal gelijk maar vergeet niet waarom de “studenten” bleven hangen bij studentmobiel.nl. Prijs, kwaliteit, service, betrouwbaarheid, bereik. Waarom zijn ze zo tevreden…….Zou toch vaker de overlappende cirkels willen zien in je proces.

    Grotere bedrijven worden traag en laks. Hoe “klein” wil je blijven of worden?

    Frank

  3. Ha Floris,
    Inderdaad een naam bedenken die ook in de toekomst nog werkt is zeeer lastig te bedenken. Alles verandert zoooo snel. Ik geef namelijk workshops aan ouderen en daar had ik een leuke naam voor bedacht.
    Omdat deze doelgroep niet echt lekker liep veranderde deze.
    De naam die ik dus gebruik kan ik niet meer voor mijn nieuwe doelgroep gebruiken. Ik zal dus een neutrale maar toch geschikte naam moeten gebruiken voor dat wat ik doe.
    Soms kan het zo eenvoudig zijn.

  4. Als grafisch ontwerper vind ik eerlijk gezegd dat er wel erg makkelijk over het maken van een logo wordt gesproken…
    Alleen al dat photoshop gebruiken voor het maken van een logo een goed idee zou zijn is al fout nr. 1. Als je een bedrijf gaat oprichten moet je over ALLES goed nadenken en dat vanaf de start professioneel aanpakken. Dus idd nadenken over je naam en dan je logo en huisstijl door een professional laten maken. Je hebt maar één kans om een eerste indruk te maken en voor je bedrijf is dat vaak dmv je logo…

    • Helemaal gelijk Yasmine. Vaak levert een vage naam ook een vaag logo op (er vanuit gaande dat je een logo nodig hebt). Dus dan is een goede naam ook weer winst, want met een designer die snapt hoe je goede logo’s maakt komen de dingen dan veel beter samen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.