Eigen naam als bedrijfsnaam?

Ik sprak laatst een ondernemer die worstelde met het kiezen van zijn bedrijfsnaam. Hij zag dat veel mensen in zijn branche onder hun eigen naam zaken deden. Ik heb het hier over de advocatuur, maar dit voorbeeld geldt voor veel diverse branches. Dus vroeg hij mij: wat is hier nou handig? Als je nou een geweldig chique achternaam hebt en mikt op klanten die goed betalen, dan zeg ik: doen. Met namen als Bosselaar en Strengers, Damsté of Kneppelhout & Korthals zit je goed. Maar in alle andere gevallen zou je een unieke bedrijfsnaam kunnen overwegen.

Een verzonnen naam creëert een imago
Je naam geeft aan buitenstaanders een beeld wat direct een bepaalde indruk op ze maakt. Of je nou wil of niet. Wil je een goedkope ticketaanbieder zijn, dan noem je jezelf Cheaptickets. Niet Specialtickets of Expensivetickets. Of Van der Heuvel Tickets als we het over achternamen hebben. Als jij een goedkoop (of duur) imago wil hebben, werkt je naam daar enorm in mee.

Je eigen naam zegt niets over je dienst
Je zal altijd moeten vermelden wat je precies doet als je je achternaam gebruikt. Janssen Schilders, helder, maar niet bijzonder. De SuperSchilder of Rollers & Kwast zijn dan veel spannender.

Iedereen kijkt naar jou in je bedrijf
Als je je eigen naam gebruikt zal iedereen áltijd jouw kant opkijken. Of het nou je personeel is dat met vragen zit of je klanten die jouw vakkundigheid verwachten. Je kan misschien er wel trots op zijn dat jouw naam op de gevel staat, maar het is ook een enorme verantwoordelijkheid.

Invloed op de verkoop van je bedrijf
Niet voor iedereen is het een doel bij het starten van een onderneming om zijn of haar bedrijf te gaan verkopen. Maar er kan zomaar een dag komen dat je bedrijf in de etalage komt te staan. Hoe aantrekkelijk is het dan voor een koper om jouw naam over te nemen. En hoe aantrekkelijk is het voor jou om jouw naam door anderen verder gebruikt te zien worden? Iets om over na te denken als je een naam gaat kiezen.

Wat zou jouw overweging zijn om voor je eigen naam als bedrijfsnaam te kiezen? Ik hoor het graag in de reacties hieronder.

0 reacties op “Eigen naam als bedrijfsnaam?”

  1. Dag Floris,

    Ik heb daar een beetje mee geworsteld. Voor mijn branche (therapie) is het belangrijk dat ik letterlijk naamsbekendheid krijg. Ik heet Haike Germann, een naam die weinig voorkomt. Maar ik vond ook dat dat niet veel zei over mijn dienst. Ik heb inmiddels 2 bedrijfsnamen: Haike Germann therapie & training als overkoepelende naam daar staat mijn zakelijke rekening nog op. Als 2e naam heb ik Centrum voor Emotieve Therapie en op mijn website zet ik daar mijn eigen naam boven. Het voordeel hiervan is dat ik vindbaar ben op mijn eigen naam en specifiek op de therapie die ik geef.

    Groetjes, Haike

  2. Als je jezelf als merk wilt neerzetten is je eigen naam uitstekend. En dat doe je als je voldoende onderscheidend bent in je branche. Creatieve bedrijven zoals vormgevers zijn hier een voorbeeld van. Vergelijk het met de handtekening van een kunstenaar. Als ‘me to’ bedrijf zoals een webwinkel, zou ik er nooit voor kiezen.

  3. Ik heb deze zomer mijn bedrijf verkocht. Mijn trainingsbureau dat al 20 jaar bestond, heb ik 10 jaar geleden omgedoopt van mijn persoonlijke naam naar een bedrijfsnaam. Ten eerste was het voor partners waarmee ik samenwerkte veel makkelijker om aan te haken als zzp’er bij een bedrijf dat niet mijn naam droeg, zodat ze veel meer het gevoel hadden dat het ook een stukje hun bedrijf was, en niet voornamelijk mijn bedrijf. Ik heb mijn bedrijf kunnen verkopen omdat het een algemene bedrijfsnaam had. Anders was dat nooit gelukt. En ik denk dat je nooit de korte termijn als uitgangspunt moet nemen, maar altijd uit moet gaan van het feit dat je niet in de toekomst kunt kijken en dat je, als er een reden is om te stoppen met je bedrijf, het niet nog jaren kan duren voordat je het kunt verkopen omdat je klanten eerst aan een andere naam moeten wennen. En aan het feit dat jij niet meer achter die naam zit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.