Goede namen, slechte namen

Zodra je met een nieuw business-plan van start gaat weet je dat één ding het belangrijkste is: de naam die je eraan geeft. Of je nou een start-up lanceert of nieuwe dienst introduceert, je hebt gewoon een goede naam nodig. Een naam die je doelgroep meteen begrijpt, waar je klanten of investeerders mee kunt enthousiasmeren of waarmee je gewoon makkelijk op Google gevonden wordt. Maar wat maakt een naam nou goed? Of erger, wat maakt een naam nou slecht?

 

Jouw naam is het in ieder geval niet

Je eigen achternaam op je bedrijf plakken is echt iets van de vorige eeuw. Hoezo ben jij de belangrijkste persoon in je bedrijf? Ja zo voel jij dat wel, maar is dat ook leuk voor de mensen die bij je gaan werken? Of als er iets mis gaat, naar wie kijken ze dan het eerst? Ook zegt jouw achternaam niets over wat jij doet of wat jou uniek maakt. Reden genoeg om echt een nieuwe naam te bedenken. Ook handig mocht je je bedrijf ooit nog eens verkopen.

En ga je dan een naam bedenken, laat het dan niet over jou gaan. Valkuil nummer 1 van vele ondernemers. Het alleen maar over jezelf hebben in plaats van aan je klanten te denken. Dus wie is je klant? Waar is die naar op zoek? En hoe ga jij helpen? Dat zijn vragen die je met een sterke naam al kan beantwoorden.

 

Hoe klinkt jouw naam?

Heb je eindelijk een leuke naam gevonden, blijkt de URL al bezet te zijn. Dat is reden voor veel ondernemers om er dan maar een Q of een Z tussen te zetten. Dit soort fout gespelde namen hoor je regelmatig op de radio voorbij komen. Een zwaktebod, want maakt je naam alleen maar nodeloos ingewikkeld. En het komt in mijn oren zelfs een beetje goedkoop over. Sowieso is het interessant om na te denken over hoe het op de radio overkomt. Zo had het bedrijf Misco best wel pech met de zin “Koop het op Misco punt NL”. Spreek dat laatste hardop uit en dan hoor je wat ik bedoel. Ook met de komst van luisterende systemen zoals Siri, Alexa en Google Home is het iets om over na te denken.

Ken de (on-)mogelijkheden

Veel namen lijken bezet te zijn. Niet alleen domeinnamen. Ook bij de Kamer van Koophandel worden er dagelijks 900 namen geregistreerd. 180.000 per jaar! Die zullen vast niet allemaal even briljant of origineel zijn, maar het wordt wel steeds moeilijker om met iets goeds te komen. Kijk daarom goed naar wat je wilt vertellen aan je klant met je naam. Kijk goed naar hoe je concurrentie heet (en probeer daar vooral niet op te lijken). En last but not least check goed bij de KvK, maar ook het Europese merkregister (www.boip.int) of jouw naam niet al weg is. En als dat zo mocht zijn, betekent het nog niet het einde. Want net zoals je Ajax schoonmaakmiddel, Ajax brandblussers en Ajax de voetbalclub kun je dezelfde naam gebruiken als je maar in een andere branche zit.

 

Namen bedenken is een interessant proces en de juiste naam vinden geeft enorm veel voldoening en houvast voor je bedrijf. Mocht je daar meer over willen weten lees dan mijn boek: Maak je naam onvergetelijk – Zo bedenk je een bedrijfsnaam die wél werkt.

 

Wat zijn jouw grootste worstelingen met naamgeving?

 

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Share
Tweet
Share