Hoe 1 letter alle verschil maakt

In De Namarama Show spreek ik met experts over hun vakgebied en hun inzichten over namen. Tim Zuidgeest heeft zich gespecialiseerd in neuromarketing. Hij onderzoekt met zijn bedrijf Unravel reacties van het menselijk brein. Want wat blijkt: we doen niet altijd wat we zeggen en we denken vaak wel wat we doen. Een groot deel van onze hersenactiviteit speelt zich in ons onderbewustzijn af. Een deel van ons denken waar we ons dus niet van bewust zijn. Best confronterend!

Negatief effect op sales

Zo kan reclame niet altijd een positief effect hebben op de verkoop van je product. “Dat snap ik wel als je een irritante reclame maakt”, denk je misschien. Maar nee, het zijn niet eens de irritante reclames die negatieve effecten hebben. Het zijn reclames die het verhaal van hun product verkeerd vertellen, waardoor de kijker in verwarring achterblijft. Het roept onbewust angst of boosheid op rondom het product. Met als effect dat er wel tot 16% minder van een product wordt verkocht. Vandaar dat veel bedrijven hun reclame maar ook websites bij Unravel laten onderzoeken. Dan kom je achter verrassende ontdekkingen. Dat bijvoorbeeld een getekend pijltje naar een button op je site al een wereld van verschil in clicks maakt.

Grote en kleine namen

Met klanken legt neuromarketing iets bloot wat ik intuïtief al aanvoelde. Ons brein reageert direct op bepaalde klanken in namen. Zo vinden we namen met de letter ‘i’ erin vaak klein. Zelfs als er een groot product bij hoort. Denk maar aan MINI en FIAT (zeg het even hardop voor extra effect). Dat klinkt klein. Merken als Opel, Mercedes en BMW klinken direct al stukken groter. Dus toen FIAT een grote auto op de markt bracht, gaven ze die ook een grote naam: Doblo. Door de ‘o’ klinkt die naam groot in ons brein. En breng je echt een hele grote auto op de markt, dan moet je dus altijd een ‘o’ gebruiken: Rolls Royce.

Test je naam

Of koffiemerken. Illy koffie klinkt klein. Past wel bij die kleine kopjes van ze. Douwe Egberts groot. Nespresso klinkt groot. Senseo… weer die ‘o’. Ook groot. Het is dus een leuke test voor jezelf om namen te wegen op klank. Klinkt het groot of klein? En wat past dan het beste bij de uitstraling die je wil?

Weet jij nog een leuke merknaam met een ‘i’ die heel klein klinkt? Zet het hieronder in de reacties.

 

 

Ook interessant voor je:

11 reacties op “Hoe 1 letter alle verschil maakt”

  1. Heel interessant Floris, dankjewel hiervoor. Ik houd van symboliek en je brengt me op een idee. Floris begint grOOT met copywriting, eindigt klein met focus op één naam. En jij wordt grootser en grootser met NAMARAMA. De naam dendert als het ware eindeloos door NAMARAMARAMARA…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.