Naming by numbers

Dit weekend was ik op zoek naar een nieuwe accuboormachine. Ik zie mezelf niet als een klusser, maar er zijn altijd wel klusjes waar zo’n ding voor nodig is. De oude had het begeven en dus werd het tijd voor een nieuwe. Ik had het al een tijdje uitgesteld, maar er kwamen steeds meer boorklusjes in huis bij. Om dan steeds dat ding van mijn vader te lenen… Ik ging op zoek.

Zoekopdrachten zijn de sleutel

Daar begint meteen het gedonder al. Je gaat online zoeken. Mijn eerste probleem, wat is de beste zoekopdracht? ‘Accuboormachine’, ‘Schroefboormachine’ of ‘accuschroefboormachine’? Vervolgens kom je in de reviews terecht. Ik wil me goed laten informeren dus kies voor de Consumentenbond testuitslag. Een gevestigd instituut met degelijke tests, zij kunnen me vast wel verder helpen. Naast de testuitslagen leg ik de online aanbiedingenfolders van diverse bouwmarkten. Die hebben allemaal een accuschroefboormachine in de aanbieding, zo blijkt. Dus kijk ik naar de testuitslagen, de aanbiedingen en ga het vergelijken met de namen van die apparaten.

Nummers, nummers en nog eens nummers

Maar daar gaat het dan helemaal mis. Want al die boormachines hebben bijna altijd nummers als naam. De WX170.6, de WS2723K2, de PSR1440 LI-2. De merknamen ken ik wel: Wesco, Makita, Bosch. Maar die nummers kan ik nergens terugvinden in de tests en vice versa. Om gek van te worden. Zouden ze het expres doen? Of komen er constant zoveel nieuwe apparaten uit de fabriek dat een normale naam geven onbegonnen werk is? Daarnaast is het ook een kille bedoening met al die nummers. Ze stralen weinig plezier of liefde uit.

De oplosssing

Voor mij zou het echt handiger zijn als ze een serie uitbrengen met een naam én een nummer. Dus de Bosch Handyboor, 2.1. Of de Makita Allrounder 3. Dan kan ik veel makkelijker vergelijken. Dit is natuurlijk niet alleen met boormachines het geval. Ook wasmachines, computers, koelkasten, tv’s, ja vooral tv’s en ga zo maar door. De Mediamarkt staat vol met nummers in plaats van namen. Voor de consument (de klant, de koper) een ondoorzichtig woud van getallen die het echt lastig maakt om het juiste apparaat te vinden. Ik doe dan ook een oproep aan alle fabrikanten. Stop met die nummers. Start met naamgeving. Geef ons echte namen.

Laat me weten. Ervaar jij dit ook als een probleem? Zet JA of NEE in de reacties hieronder.

 

 

Ook interessant voor je:

14 reacties op “Naming by numbers”

  1. JA, om gek van te worden. Laatst was ik op zoek naar een nieuwe wasmachine. Uiteindelijk heb ik er eentje gekozen uit de selectie van Coolblue: ‘Cooblue’s keuze’. Maakte het kiezen een stuk overzichtelijker. Al zou een goede naam me er een gevoel bij geven, wat nu ontbreekt. En uiteindelijk koop je toch vaak op gevoel.

  2. Zoals jij het beschrijft is het om gek van te worden. Ik doe weinig onderzoek op internet, veel te ingewikkeld. Ik ga liever naar de winkel en kies meestal iets van een bekend merk zoals in jouw geval een boormachine van Bosch! Of voor een wasmachine een AEG of Bosch. Deze merken ken ik nog van vroeger toen ik werkte bij een electro technische groothandel 🙂

  3. Dit gebeurt bewust om het vergelijken moeilijker te maken. Dit gebeurt bij nagenoeg alle electronica. Ook hebben (dezelfde) producten internationaal vaak een ander typenummer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.