Onspelbare namen

Namen geven duiding. Daarom heeft alles in deze wereld een naam. Lamp, stoel, tafel. Waar je ook naar kijkt. Alles heeft een naam. En liefst een duidelijke naam.

Maar bij het oprichten van diverse bedrijven wordt het kopje ‘duidelijk’ vaak over het hoofd gezien. In het begin niet zo lastig, de naam staat goed leesbaar op het briefpapier en de visitekaartjes. Maar als dan het e-mailadres keer op keer aan de telefoon gespeld moet worden, blijkt het al wat lastiger. En als er ook nog een radiocommercial moet komen, dan zijn de rapen gaar.

Ok, niet iedereen zal een bedrijf starten en meteen een radiocommercial lanceren. Maar je naam constant moeten spellen voelt verre van ideaal. Een naam verdient het om in één keer helder te zijn. Door onduidelijke namen kunnen klanten je niet vinden en dus kost dat je bedrijf bergen met geld.

Heb je een nieuwe naam? Doe dan de radiotest. Bel wat mensen op en vraag of ze een mailtje naar je nieuwe adres willen sturen op info @ nieuwenaam punt nl. Als ze niet vragen hoe je het moet spellen, dan is de test geslaagd (je mag ze daarna vertellen dat het mailadres nog niet bestaat en ze onderdeel van jouw test waren). Ben je constant aan het spellen, dan is er iets goed mis. Gelukkig heb ik hier nog 5 Gouden tips voor een nieuwe naam voor je.

Wil je een duurzame naam die langer meegaat en waar de hele wereld van mag weten? Kies dan voor een spelbare naam. Niet te verwarren met een voorspelbare naam, maar dat is een ander verhaal. Heb jij nog voorbeelden van lastig te spellen namen? Zet ze in de reacties.

2 reacties op “Onspelbare namen”

  1. Ons plattelandsevenement in Nieuwehorne, vlakbij Heerenveen, heet al 41 jaar het Flaeijelfeest. Best lastig, want na zo’n tijd vervang je de naam niet zo snel meer. Belangrijk is dat je op Google goed gevonden wordt op alle manieren waarop mensen je naam kunnen spellen. Als we dan een radiocommercial doen, vinden mensen ons evenement altijd, zelfs als het verkeerd gespeld wordt.

  2. Vind de tip van Maaike een goede aanvulling. Het is fijn als de naam meteen duidelijk is en hoe het geschreven wordt.
    Echter tegenwoordig gebruik je vaak Engelse termen (text, new, photo), woorden uit de provincie (brea, tsiis, mik, petòzzie, sjommelmert, teschj) of eigen familienamen (Tonen, Thoonen, Toonen, Thoone). Het is niet voor iedereen meteen duidelijk hoe het geschreven moet worden. En je hebt niet altijd de mogelijkheid om de naam ‘zomaar’ te veranderen. Daarom is het handig als je veel verschillende schrijfwijzen van jouw bedrijfsnaam in de achtergrond toevoegt op je website. De kans dat je dan gevonden wordt stijgt enorm. Bij mijn eigen bedrijfsnaam, Thinkmill, wordt het 2e gedeelte van de naam, Mill, bij mij in de buurt vaak goed onthouden vanwege de plaatsnaam. Het eerste gedeelte wordt soms moeilijk verstaan, het ‘Engels’ in de naam behoeft dan meer uitleg. Toch heeft me dat niet weerhouden om deze naam te gaan gebruiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Share
Tweet
Share