Own the name, win the game

Niet voor niets ben ik gek op de titel van dit artikel. Met deze gedachte start ik elke zoektocht naar een sterke merknaam. Waarom? Je kunt met je naam een hele productcategorie domineren. Met als ultiem effect dat als mensen bubbeltjeswater gaan bestellen, ze ‘Spa Rood’ zeggen. Ook al serveer jij Chaudfontaine, Bar le Duc, Perrier of Pellegrino. Of een ander voorbeeld is hoe Intel de chipmarkt radicaal ging domineren door met een spannende merknaam voor hun computerchips te komen. Voorheen gaven ze nummers aan de chips: 386, 486. Totdat er vijf getallen op de chip kwamen te staan, wat niet als merk geregistreerd mocht worden. Ze lieten door een gerenommeerd Amerikaans merkbureau een naam bedenken. Hun oplossing was ‘Pentium’. Een mix tussen ‘5’ en ‘premium’. Een luxe gevoel voor een piepklein stukje metaal. Sindsdien weet de hele wereld waar Pentium voor staat.

Dus als je begint met het verzinnen van een merk- of bedrijfsnaam, bedenk dan ook hoe je belangrijk kunt worden in jouw werkveld. Hoe zorg je ervoor dat je nog veel sneller herkend wordt dan de namen van je concurrenten? Geef je potentiële klanten de woorden die ze nodig hebben om bij jou uit te komen tijdens hun zoektocht naar jouw dienst of product. Denk na over hoe mensen misschien nu al refereren naar jouw dienst. Heel veel mensen hebben het over een ‘mannetje’ als ze naar een klusjesman zoeken. “Ik zoek een mannetje om mijn dak te repareren.” Maar geen klusbedrijf die zich Mannetje noemt. Gemiste kans?

Ik weet zeker dat er voor elke productcategorie ruimte is om te claimen. Zorg voor een naam die precies het hart van je doelgroep raakt. Ik denk dat het met bubbeltjeswater een lastig ding wordt, maar voor de rest zijn er nog kansen over. Op welke manier kun jij het verschil maken? Ik hoor het graag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.