Hoe overleven we artificiële intelligentie met Stefan en Dennis Tan

Hoe overleven we artificiële intelligentie met Stefan en Dennis Tan

Vandaag zit ik in Amsterdam aan het Rokin bij Dashmote. Dashmote is opgericht door onder andere de gebroeders Stefan en Dennis Tan. Ik ontmoette ze voor het eerst toen ik op de Investment Summit in Washington was en de pitches van diverse startups bijwoonde. Hoe leuk om daar dan ook een Nederlands bedrijf tussen te zien zitten, mét een ijzersterke pitch. Dashmote heeft net een duizelingwekkend bedrag van 2,8 miljoen dollar opgehaald om hun bedrijf verder te laten groeien. Met kantoren in Amsterdam, Wenen, New York en Shanghai timmeren ze flink aan de weg met hun dienst. Met behulp van artificiële intelligentie (AI) halen ze waardevolle data uit foto’s op social media. Trends kunnen herkend worden en merken kunnen zien welke voorkeuren hun kopers online hebben. Om zo bedrijven weer op nieuwe ideeën te brengen of vermoedens te valideren.

Maar ook al is hun technologie nog zo geavanceerd, de menselijke kant van het bedrijf vinden ze veel belangrijker. De juiste mensen voor hun bedrijf vinden en houden staat voorop. Hun eerste werknemer was een HR-adviseur. Dat zegt natuurlijk wel wat. Ook deelt Dennis een gave marketing hack om werknemers te vinden in het buitenland. Wat ik echt een eye opener vond is hoe Dennis verder denkt over de gevolgen van AI. Er zullen banen verdwijnen omdat computers het voor ons gaan doen. En wat dan? Dan richten Dennis en Stefan nóg een bedrijf op die de oplossing kan bieden.

Dennis en Stefan zijn ondernemers in hart en nieren, al vanaf hun vijftiende waren ze bezig met het oprichten (en verkopen) van bedrijven. Dat ze nu wereldwijd opereren is niet zo vreemd, een internationale blik hadden ze al vrij vroeg.

Daarom begrijpen ze ook waarom je in China je naam net even anders moet spellen voor het juiste effect. Veel Westerse merknamen hebben in het Chinees een diepere betekenis. Er worden hele linguïstische onderzoeken op los gelaten en er wordt zelfs Artificial Intelligence gebruikt om een Westerse merknaam tot de juiste betekenis te laten leiden. Beste voorbeeld is Coca-cola (wat ik mijn boek sowieso al als voorbeeld geef van een sterke merknaam dankzij de alliteratie). Coca-cola wordt in het Chinees uitgesproken als Kekoule, wat ‘tasty fun’ betekent. Dat past natuurlijk als een kroonkurk op de merkwaarden van Coca-cola met slogans als Open happiness en Taste the feeling.

Meer over Chinese namen en uiteraard meer over de namen van de bedrijven van Dennis en Stefan in deze nieuwe aflevering van De Namarama Show.

Gebroeders Stefan (links) en Dennis Tan van Dashmote in De Namarama Show met Floris Hülsmann

Deel dit artikel

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.