Alle artikelen

Vertel jij een goed naamverhaal?

Artikel

Vertel jij

een goed naamverhaal?

Elke ondernemer weet wel iets te vertellen over zijn of haar bedrijfsnaam. Dat verhaal vinden je klanten – of zij die nog klant moeten worden – vaak heel interessant. Los van dat ze het leuk vinden om te horen of lezen, zorgt dat verhaal er ook voor dat je naam nog veel beter blijft hangen. Onze hersenen zijn gek op verhalen. De meest saaie informatie als verhaal verteld komt altijd veel beter binnen bij de mensen. Je doet er goed aan om het verhaal van je naam zo goed en uitgebreid mogelijk te vertellen. Het hoeft geen lang verhaal te worden, maar het mag wel boeiend zijn.

Er zijn grofweg drie verhalen die je over je naam kunt vertellen.

  • Het ontstaansverhaal
  • Het betekenisverhaal
  • Het persoonlijke verhaal

En natuurlijk is een combinatie van de drie ook mogelijk.

Het verhaal kun je maken door antwoord op de vragen te geven.

Het ontstaansverhaal

Het onstaansverhaal gaat over hoe je naam geboren is. Wat voor (denk-)werk heeft erin gezeten? Wie waren erbij betrokken? Waar was je toen de naam ontstond. Welk gevoel bracht dat met zich mee?
Hoe lang duurde het voordat je zeker wist dat dit dé naam was?

Het betekenisverhaal

Wat betekent je naam? Was het lastig die betekenis te vinden? Waarom is die betekenis belangrijk voor je? Hoe reageren mensen op het verhaal van deze betekenis?

Het persoonlijke verhaal

Sommige mensen hebben iets van zichzelf in hun naam zitten. Iets wat misschien voor de buitenwereld niet meteen zichtbaar is, maar voor de eigenaar wel. Dat kan soms een verwijzing zijn naar een kleur of een vorm. Of naar symbolen (vuur, lucht, een vogel) die voor jou belangrijk zijn. De vragen zijn hetzelfde als bij het betekenisverhaal.

Mijn naam bevat meerdere betekenissen. Ik bedacht de naam tijdens een vakantie in Frankrijk, toen ik even weinig anders aan mijn hoofd had. De namen die ik eerst bedacht vond ik saai en te voor de hand liggend. Ik miste een belangrijk element, de reden dat ik überhaupt hiermee begonnen was. En die reden was: ik wilde niet alleen de beste namenbedenker van Nederland worden, maar ook een bedrijf met fun en plezier oprichten. Fun was het vonkje dat me deed denken aan de jaren ’80 band Fun Boy Three, die een hit hadden met… Bananarama. Namarama. De naam was geboren.

Tegen serieuze klanten is mijn naamverhaal een betekenisverhaal. Namarama is een panorama op namen. Maar nu weet je waar die echt vandaan komt.

Welk verhaal ga jij over je naam vertellen?

 

 

Ook interessant voor je:

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *