Vertel jij een goed naamverhaal?

Elke ondernemer weet wel iets te vertellen over zijn of haar bedrijfsnaam. Dat verhaal vinden je klanten – of zij die nog klant moeten worden – vaak heel interessant. Los van dat ze het leuk vinden om te horen of lezen, zorgt dat verhaal er ook voor dat je naam nog veel beter blijft hangen. Onze hersenen zijn gek op verhalen. De meest saaie informatie als verhaal verteld komt altijd veel beter binnen bij de mensen. Je doet er goed aan om het verhaal van je naam zo goed en uitgebreid mogelijk te vertellen. Het hoeft geen lang verhaal te worden, maar het mag wel boeiend zijn.

Er zijn grofweg drie verhalen die je over je naam kunt vertellen.

  • Het ontstaansverhaal
  • Het betekenisverhaal
  • Het persoonlijke verhaal

En natuurlijk is een combinatie van de drie ook mogelijk.

Het verhaal kun je maken door antwoord op de vragen te geven.

Het ontstaansverhaal

Het onstaansverhaal gaat over hoe je naam geboren is. Wat voor (denk-)werk heeft erin gezeten? Wie waren erbij betrokken? Waar was je toen de naam ontstond. Welk gevoel bracht dat met zich mee?
Hoe lang duurde het voordat je zeker wist dat dit dé naam was?

Het betekenisverhaal

Wat betekent je naam? Was het lastig die betekenis te vinden? Waarom is die betekenis belangrijk voor je? Hoe reageren mensen op het verhaal van deze betekenis?

Het persoonlijke verhaal

Sommige mensen hebben iets van zichzelf in hun naam zitten. Iets wat misschien voor de buitenwereld niet meteen zichtbaar is, maar voor de eigenaar wel. Dat kan soms een verwijzing zijn naar een kleur of een vorm. Of naar symbolen (vuur, lucht, een vogel) die voor jou belangrijk zijn. De vragen zijn hetzelfde als bij het betekenisverhaal.

Mijn naam bevat meerdere betekenissen. Ik bedacht de naam tijdens een vakantie in Frankrijk, toen ik even weinig anders aan mijn hoofd had. De namen die ik eerst bedacht vond ik saai en te voor de hand liggend. Ik miste een belangrijk element, de reden dat ik überhaupt hiermee begonnen was. En die reden was: ik wilde niet alleen de beste namenbedenker van Nederland worden, maar ook een bedrijf met fun en plezier oprichten. Fun was het vonkje dat me deed denken aan de jaren ’80 band Fun Boy Three, die een hit hadden met… Bananarama. Namarama. De naam was geboren.

Tegen serieuze klanten is mijn naamverhaal een betekenisverhaal. Namarama is een panorama op namen. Maar nu weet je waar die echt vandaan komt.

Welk verhaal ga jij over je naam vertellen?

 

 

Ook interessant voor je:

2 reacties op “Vertel jij een goed naamverhaal?”

  1. Goed artikel, zeker in combinatie met de begeleidende wervende tekst: Ken je het verhaal van het Giraffenbrood?

    Het Engelse meisje Lily schreef een brief naar de supermarkt
    over tijgerbrood. (Een Nederlandse uitvinding overigens, tijgerbrood).

    Zij was het niet eens met de benaming.

    Die vlekken op het brood leken veel meer op die van een
    giraffe dan van een tijger.

    Een tijger heeft strepen, geen vlokkerige vlekken.

    De supermarkt was het volkomen met haar eens en hernoemde
    het brood Giraffenbrood.

    En dat werd wereldnieuws.

    In alle kranten en journaals werd het verhaal van Lily en
    haar nieuwe broodnaam opgepikt.

    De verkoop van de broden steeg enorm. Moraal van dit verhaal?

    Een nieuwe naam is altijd nieuws.

    Een nieuwe naam met een goed verhaal is wereldnieuws.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Share
Tweet
Share