Wat win je met een namenwedstrijd?

Wat win je met een namenwedstrijd?

Het is bijna logisch zou je denken. Je bouwt een nieuwe brug, sluis of straat en je wil de bevolking betrekken bij dit unieke project. Weet je wat? Je laat ze meedenken over de naam! Dat vindt iedereen wel leuk en bijzonder om aan mee te doen. Alleen de gevolgen zijn vaak niet te overzien en leiden tot een hoop onvrede.

 

Wat was er aan de hand?

In IJmuiden werd een nieuwe zeesluis afgebouwd. De gemeente Velsen vroeg het publiek om de naam te bedenken voor de sluis. En dat hebben ze geweten. Een stroom van creatieve, geweldige en natuurlijk ook humoristische namen kwam bij ze binnen. Ruim 5000 inzendingen. Van ‘Irma Sluis’ (de bekende doventolk) tot ‘Sluisje McSluisface’ (hierover straks meer) en ‘De Sluizenmoeder’ (gebaseerd op het tv-programma de Luizenmoeder).

Met tromgeroffel en een spannende video werd de nieuwe naam bekend gemaakt: ‘Zeesluis IJmuiden’. Wat? Anticlimax maal honderd. Dat is geen naam. Dat is een descriptor. Dat is zeggen wat het is. Dat kan iedereen.

Zo werd mijn stelling uit mijn boek ‘Maak je naam onvergetelijk’ maar weer eens bewezen: een namenwedstrijd kent alleen maar verliezers. De inzenders verliezen, want die voelen allemaal dat hun naam toch echt leuker was. Het publiek, dat snapt niet waarom er überhaupt een wedstrijd gehouden moest worden als ze toch geen naam kozen. En zelfs de winnares Liesbeth schoot er ook niet veel mee op, ze kreeg een slagroomtaart.

 

Dit was niet de enige keer

En zo zijn er veel meer prachtige voorbeelden te vinden van bedrijven en instanties die dit geprobeerd hebben. Zo was er een namenwedstrijd voor een nieuw onderzoeksschip van de Engelse regering. Daar ontstond een enorme meerderheid voor de naam ‘Boaty McBoatface’. De onderzoekers waren er niet zo blij mee en vernoemden het schip naar natuurvriend David Attenborough. Teleurstelling alom voor alle stemmers. Uiteindelijk zwichtten de onderzoekers toch nog en noemden de kleine onderzeeër die bij het schip hoorde ‘Boaty McBoatface’. Waarop meteen scherp gereageerd werd: ‘Moet het niet Subby McSubface zijn?’. Je ziet, ze konden eigenlijk niets meer goed doen.

In Zweden werd dus ook Trainy McTrainface voorgesteld als de naam voor een nieuwe trein. De directie haalde schamper de schouders op bij dit voorstel en verwierp het met ‘hopelijk snapt iedereen dat we dit niet kunnen doen’. Had het dan ook niet gevraagd denk ik dan.

 

Het kan nog erger

Helemaal mis ging het bij Mountain Dew, de frisdrank uit Amerika. Hun namenwedstrijd voor een nieuwe smaak werd gekaapt door het trollenleger van 4Chan met een top 10 van namen waar de honden geen brood van lusten. Wat dacht je van ‘Hitler did nothing wrong’ en ‘Diabeetus’ en nog veel meer vreselijke schunnigheid. Leuk voor de trollen en groot vermaak voor het internet. Maar verder had niemand er wat aan. De website voor de wedstrijd werd al snel offline gehaald en niemand heeft nog iets van de nieuwe smaak vernomen.

 

Wat als ze wél toestemmen?

Er zijn ook voorbeelden van namenwedstrijden waarbij het publiek gewoon gelijk kreeg. Zo kwam Doritos met zakken Geen Stijl chips op de markt, nadat de namenwedstrijd was gekaapt door deze tegendraadse lolbroeken. Geen Stijl was op hun beurt het haasje, want Doritos deponeerde de merknaam Geen Stijl voor zichzelf.

 

Ook een nieuwe kaasversie (!) van het Australische broodbeleg Vegimite (concurrent van Marmite) kreeg de onsmakelijke naam ‘Vegimite iSnack 2.0’. Dat was tijdens de hype van alle 2.0 versies van computerprogramma’s en iPhones. Nu waren de fans van Vegimite razend dat hun product zo’n vreselijke naam moest dragen. Kraft Foods bezweek onder de druk en opende een nieuwe wedstrijd. De uiteindelijke naam werd Cheesymite. De potjes met iSnack worden trouwens als unieke items op eBay aangeboden.

O ja en wat gebeurt er als je een naamexpert laat meedoen aan een namenwedstrijd? Dat was het geval toen ik meedeed aan de naamgeving voor 5 nieuwe bruggen in Leiden (met mijn Leidse naammaakster Annedien Hoen). Die wonnen we met uitbundige namen met een verhaal en fantasie. De stichting die de wedstrijd uitschreef en de gemeente durfden het aan om voor een ongewone serie namen te kiezen. Natuurlijk ook met veel ophef, want een namenwedstrijd is eigenlijk altijd omstreden. Hier lees je er mee over.

Zou jij een namenwedstrijd uitschrijven?

 

 

Ook interessant voor je:

2 reacties op “Wat win je met een namenwedstrijd?”

  1. Ongemakkelijk is het woord dat bij me op komt. Maar een namenwedstrijd komt niet voor niets vaak voor. De behoefte om iets wat van jezelf is een naam te geven. Net zoals bij kinderen. En voor een groter geheel zoals een bedrijf of stad een voor de hand liggende manier om de verbinding met mensen te versteken. Helaas met vaak slechte resultaten en veel teleurstellingen. Maar zoals in Leiden toch ook met een goed resultaat.
    Om iets zekerder te zijn van een goede naam en toch verbinding te willen stimuleren, is het misschien beter om activiteiten te organiseren waarmee je mensen laat participeren in het ontwikkelen van de onderliggende waarden van een naam. Eigenlijk het pakket van eisen. Daarna vraag je een professional om dit om te zetten in een naamontwerp.

  2. Als het publiek toch zou deelnemen dan is Co-creatie wellicht een betere mogelijkheid. Dus een naam zoeken in minimaal twee fasen. Eerste stap: de vijf meest creatieve namen kiezen. 2e stap: met die bedenkers een of meer sessie/s voor de verdere uitwerking beleggen. Het wordt dan een collectieve creatie waar alle vijf hetzelfde beloond worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.