De beeldende taal van Erik de Graaf
De Namarama Show
Ik ontmoette Erik bij branding bureau Millford waar hij creatief directeur is. Daar ontdekte ik dat hij niet alleen een kei in branding is, hij maakt ook hele bijzondere strips.
Hoewel hij al van jongs af aan tekende, begon hij pas na zijn veertigste met het maken van strips. Nadat hij een periode thuiszat als gevolg van een burn-out, begon De Graaf met een serie stripverhalen die gebaseerd waren op zijn jeugdherinneringen. Of graphic novels, omdat het meer strips voor volwassenen zijn.
De strips zijn kenmerkend door de klare lijn die Erik tekent. Maar wat me echt opviel waren de bijzondere titels van zijn werk, die net zo helder zijn als zijn tekeningen. ‘Verbleekte herinneringen’ en ‘Gekleurd verleden’ in boekvorm en het derde deel, ‘Gevonden verleden’. Dit jaar, dat in het teken van WOII staat, geeft uitgeverij Dupuis zijn oorlogsverhalen uit: ‘Scherven’ en ‘Litttekens’.
Ook hebben we het uiteraard over branding. Hoe maak je nou van een naam een beeldmerk. Waar moet je op letten? Wat maakt een logo nou een bijzonder logo?
Erik de Graaf