Merknaam
Unieke merknamen die opvallen
Een merknaam is nooit zomaar een naam. Dat is een naam die soms een hele productcategorie kan bepalen. Een woordmerk waarmee je sterker staat dan welke octrooi-aanvraag dan ook. Merknamen zijn er voor:
- Producten
- Diensten
- Organisaties
- Bedrijven
- Stichtingen
Een unieke merknaam duldt geen tweede naast zich. Daarom ontwikkelen wij hier namen die niet alleen kracht en betekenis hebben, maar ook zich duidelijk onderscheiden van alle andere merken. Zodat jouw merk een naam heeft die zo herkenbaar is dat niemand er meer omheen kan. Deze opdrachtgevers wisten daar al gebruik van te maken.
Ook toe aan een unieke merknaam? Neem dan vandaag nog contact met ons op om te kijken wat voor jou de mogelijkheden zijn.
Dus wat is een goede merknaam?
Een goede merknaam sluit aan bij de behoeftes van je klanten. Het is dat magische element waar iedereen het over moet hebben. Als je naam herkenbaar, onthoudbaar en uitspreekbaar is, dan is de kans op sterke mond-tot-mond-reclame zoveel groter. Dan hoef je de naam maar een keer te zien of uit te spreken en iedereen weet waar je het over hebt.
Voor ieder mens is goede communicatie van levensbelang. Daarom gebruiken we taal en woorden om betekenis te geven aan alles om ons heen. Elk nieuw merk maakt hier dankbaar gebruik van. Door een goede merknaam te bedenken, wordt het voor de klanten duidelijk met wie of wat ze te maken hebben. Leuke merknamen blijven ook nog eens goed hangen.
Stel je zou een merknaam verzinnen voor jouw bedrijf dat vegetarische producten verkoopt. Je besluit het SQWY te noemen. De kans is dan groot dat je niet veel succes oogst. Een merk als De Vegetarische Slager heeft dat beter aangepakt. Die naam maakt in één klap duidelijk dat ze producten maken die op vlees lijken maar vegetarisch zijn. Met een naam als SQWY kun je dus maar beter terug naar de tekentafel om een nieuwe merknaam te verzinnen!
Dat verzin je toch zo even een nieuwe merknaam?
Een merknaam bedenken is niet altijd even makkelijk. Ten eerste is er concurrentie waar je beducht op moet zijn. Je mag niet gaan lijken op andere namen, anders hangt er zo een proces aan je broek. Ten tweede wil je dat je klanten er op aangaan. Dat ze precies dat gaan denken over jouw merk wat jij voor ogen hebt. Met zomaar een merknaam lukt dat natuurlijk nooit.
Maak kennis met de expert
Mijn naam is Floris Hülsmann en mijn bedrijf heet Namarama. Hier worden dagelijks nieuwe merknamen geboren voor grote en kleine merken. Als naamexpert ben ik dagelijks met het bedenken van merknamen. Ik weet daardoor heel goed wat werkt en wat niet. Vergis je niet, merknamen verzinnen is echt een vak. Ik werk samen met opdrachtgevers die in samenwerking met een specialist tot de beste resultaten willen komen. Tot mijn opdrachtgevers behoren (internationale) bedrijven zoals ABN-AMRO, BUX, Leenbakker, Subway, Talpa, Topicus, Westjet Airlines en Westland Kaas.
Opdrachtgevers over Namarama
Ilse Kaljee
Zilveren Kruis
‘Fijn dat je in zo’n korte tijd zulke verfrissende nieuwe namen hebt weten te bedenken.’
Hans Wessels
Tui
‘Wij waren op zoek naar de perfecte naam voor onze nieuwe dienst, Floris vond hem!’
Daan van Montfort
HSK Groep
‘Floris bedenkt niet alleen namen, maar kan strategisch meedenken over een heldere positionering.’
Matthijs Nelemans
Ondernemer en hoogleraar
‘Na zelf bijna 300 namen bedacht te hebben schakelden we de hulp van Namarama in. Het is bewonderenswaardig hoe snel hij met enkele namen de juiste snaar wist te raken. Mijn tip voor ondernemers: bespaar tijd en discussie en zet Namarama in, zodat je je kunt richten op zaken waarin je goed bent.’