Hoe krijg je een onvergetelijke naam?

Hoe krijg je een onvergetelijke naam?

Neem Contact Op

Weet je wat ik zie als het grootste probleem van bedrijven die op zoek zijn naar een nieuwe naam? Maakt niet uit of het voor een bedrijf, dienst of product is. Ze gaan met elkaar brainstormen!

Dat snap ik wel dat ze dit doen. Een nieuwe naam is voor het hele bedrijf belangrijk. Iedereen moet met die nieuwe naam kunnen werken. En daarnaast zijn we nog gewend om volgens het poldermodel beslissingen te nemen.

Maar is het dan zo dat brainstorms de perfecte naam opleveren? Nee. Ik word vaak gebeld door bedrijven waarbij alles stil ligt omdat ze nog steeds niet de juiste naam hebben. Terwijl er al uren vergaderen opzitten en de lanceerdatum steeds verder opschuift.

Ik ben Floris Hülsmann, naamexpert bij Namarama. Ik schreef het boek Maak je naam onvergetelijk [genomineerd marketingboek van het jaar] en heb honderden namen bedacht voor onder andere:

[ABN AMRO, AEGON, SUBWAY, TUI, TALPA, WESTJET AIRLINES, ZILVEREN KRUIS]

Naar mijn idee kiezen de meeste bedrijven een verkeerde insteek als ze op zoek gaan naar een naam. Het probleem is namelijk dat ze totaal geen houvast hebben… alles is mogelijk. Het voelt als zoeken naar een speld in een hooiberg.

Hoe zou het zijn als je je naam langs een meetlat kunt leggen zodat je weet of je de juiste naam te pakken hebt? Een naam die mensen kunnen onthouden, aan anderen kunnen doorvertellen, een naam die automatisch reclame voor je maakt?

Want als je je naam niet langs de meetlat legt, dan blijf je je constant afvragen of je de juiste keuze hebt gemaakt. Of kom je er na de lancering pas echt achter dat je de verkeerde keuze hebt gemaakt en kun je helemaal opnieuw beginnen – inclusief alle kosten en ellende die dat met zich meebrengt.

Dus de vraag is, wil je blijven brainstormen met als gevaar dat je op de verkeerde naam uitkomt? Of zorg je ervoor dat je naam langs een beproefde meetlat is gelegd?

Want als naamexpert heb ik die meetlat ontwikkeld: de as van herkenbaarheid. De namen die ik voor mijn klanten bedenk bevinden zich altijd in de sweetspot van deze as.

Een naam die goed is, zit dus in die sweetspot, waardoor die bij de doelgroep veel beter blijft plakken en interesse oproept.

Dankzij deze methode weet ik altijd tot onvergetelijke namen voor mijn klanten te komen. En wat ook zo mooi is…dit werkt voor elke branche. Of je nou producten verkoopt, een nieuwe app lanceert of je bedrijfsnaam gaat veranderen. Het helpt je om snel te kunnen lanceren waardoor je eerder business kan doen.

Wil jij ook een onvergetelijke naam? Eentje die woest aantrekkelijk voor je klanten is, een naam die door niemand vergeten wordt?

Neem dan nu contact met me op en dan gaan we in gesprek over jouw plannen.

Tot snel!

Hartelijke groet,
Floris Hülsmann
Naamexpert
Namarama.nl