Merknaam bedenken
Het belang van een goede naam voor je merk
Voor mensen is goede communicatie van levensbelang. Daarom gebruiken we taal en woorden om betekenis te geven aan alles om ons heen. Elk nieuw merk maakt hier dankbaar gebruik van. Door een goede merknaam te bedenken, wordt het voor de klanten duidelijk met wie of wat ze te maken hebben. Leuke merknamen blijven ook nog eens goed hangen.
Stel je zou een merknaam verzinnen voor jouw bedrijf dat vegetarische producten verkoopt. Je besluit het SQWY te noemen. De kans is dan groot dat je niet veel succes oogst. Een merk als De Vegetarische Slager heeft dat beter aangepakt. Die naam maakt in één klap duidelijk dat ze producten maken die op vlees lijken maar vegetarisch zijn. Met een naam als SQWY kun je dus maar beter terug naar de tekentafel om een nieuwe merknaam te verzinnen!
De voordelen van een goede merknaam zijn:
- Je wordt makkelijker herkend
- Klanten kunnen je aanraden bij anderen
- Je kunt goed gevonden worden op Google
Dus wat is een goede merknaam?
Dat lijkt vaak heel subjectief. Wat is goed? Ik denk: een naam die laat zien wat je wil verkopen. Wat je waard bent. Maar wel op een creatieve manier. Soms is er een kleine twist nodig om van iets gewoons een echte én leuke merknaam te verzinnen.
Dus niet: Goedkopetickets.nl. Maar wel: Cheaptickets.nl.
Dus niet Koelkast.nl, maar wel Coolblue.
Dat verzin je toch zo even een nieuwe merknaam?
Een merknaam bedenken kan lastig zijn. Veel bedrijven starten met ‘zomaar’ een naam, omdat ze er óf te lang over nadenken en tot een matig compromis komen voor een ‘leuke’ merknaam. Of ze denken er veel te kort over na en kiezen iets wat enorm voor de hand liggend is. Het lastige van een nieuwe merknaam bedenken, is dat we vaak niet in staat zijn om van buiten naar binnen te kijken. We weten teveel van ons bedrijf waardoor het heel lastig blijkt om daar een nieuwe merknaam voor te bedenken die alles samenvat.
Maak kennis met de expert
Mijn naam is Floris Hülsmann en mijn bedrijf heet Namarama. Hier worden dagelijks nieuwe merknamen geboren voor grote en kleine merken. Als naamexpert ben ik dagelijks met het bedenken van merknamen. Ik weet daardoor heel goed wat werkt en wat niet. Vergis je niet, merknamen verzinnen is echt een vak. Ik werk samen met bedrijven die in samenwerking met een specialist tot de beste resultaten willen komen. Ik heb met (internationale) bedrijven zoals ABN-AMRO, Leenbakker, Subway, Talpa, Topicus, Westjet Airlines en Westland Kaas samengewerkt.
Opdrachtgevers over Namarama
Ilse Kaljee
Zilveren Kruis
‘Fijn dat je in zo’n korte tijd zulke verfrissende nieuwe namen hebt weten te bedenken.’
Hans Wessels
Tui
‘Wij waren op zoek naar de perfecte naam voor onze nieuwe dienst, Floris vond hem!’
Daan van Montfort
HSK Groep
‘Floris bedenkt niet alleen namen, maar kan strategisch meedenken over een heldere positionering.’
Matthijs Nelemans
Ondernemer en hoogleraar
‘Na zelf bijna 300 namen bedacht te hebben schakelden we de hulp van Namarama in. Het is bewonderenswaardig hoe snel hij met enkele namen de juiste snaar wist te raken. Mijn tip voor ondernemers: bespaar tijd en discussie en zet Namarama in, zodat je je kunt richten op zaken waarin je goed bent.’