Namen die werken

Het zit in onze aard om onze diensten en producten vaak hele saaie namen te geven. Terwijl dat hetgene is wat klanten bij je komen kopen. Voor mij zijn het de werkpaarden van je bedrijf. Eerlijk is eerlijk, mijn belangrijkste product heet ‘Namarama Naamcreatie’, dus hoe creatief is dat? Maar met een beetje fantasie en een goed beeld van wie je klanten zijn kun je tot de leukste namen komen.

Dus als je een stoere mountainbiker bent en je gaat op zoek naar een nieuwe buitenband, kies je dan voor de Deli 24×39 of de Schwalbe Fat Albert, Racing Ralph of Hans Dampf? Dat is precies wat ik bedoel, die laatste naam kon ik zelfs zonder opzoeken in dit artikel zetten. Maar alleen maar een merknaam en wat cijfertjes, dat blijft niet hangen. En je hoeft heus niet alleen maar hip en happening te zijn om leuke namen aan je diensten of producten te geven.

Of wat dacht je van IKEA? Destijds was het een bloedsimpele oplossing om Zweedse jongens- en meisjesnamen aan hun producten te geven, oneindig handig en je hoeft er niet lang over na te denken. En reken maar dat geen enkel ander bedrijf ter wereld nu de meubels Billy of Tove kan noemen. IKEA is inmiddels overgestapt op Zweedse plaatsnamen, ben heel benieuwd wat dáárna komt.

Een ander mooi voorbeeld is Dolby. Zij ontwikkelden lang geleden al een ruisonderdrukker voor geluid bij films. Die ontwikkeling stond nooit stil en ze kwamen met steeds geavanceerdere versies van hun product op de markt. Maar eerst werden die nieuwe versies alleen maar genummerd. Dat is iets wat techneuten vaker doen. Versie 1. Versie 2.0. Versie 3.4… Leuk voor de makers, maar voor de consumenten compleet onbegrijpelijk. Zij huurden een naambureau in (nee, niet Namarama helaas) en die maakten namen voor ze. Voor hun nieuwste systeem, geluid dat van alle kanten lijkt te komen in plaats van individuele speakers hebben ze echt een prachtnaam. Dolby Atmos. Atmosfeer maar dan afgekort. Atmosfeer slaat op luchtdruk en verschillende in luchtdruk bepalen geluid. Daarmee zetten ze een hele sfeer neer zonder dat het Dolby Atmosphere gaat heten. Het is eigen, uniek en toch herkenbaar.

Dus maak de stap en geef je producten eens echt eigen namen. Je klanten zullen je dankbaar zijn.

2 reacties op “Namen die werken”

    • Yes, goed idee. Als je weet wat jouw kaarsen beter maakt dan de rest en waar mensen op ‘aan’ gaan bij jouw kaarsen, zou je dat in de namen kunnen verwerken. Kijk niet naar de concurrentie maar vooral naar je wat jou uniek maakt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *