gespot
Ik ben helemaal gek van WinstWoorden, woorden waarmee je simpel je diensten of producten een upgrade kunt geven (lees mijn e-book hierover). En met upgrade bedoel ik: scherper krijgen aan wie je het wil verkopen en welke prijs je daarvoor vraagt. Zo krijg je met ‘Opheffingsuitverkoop’ een heel ander publiek dan ‘Exclusieve voorverkoop’. Maar toch zijn het beide manieren om je producten extra aandacht te laten krijgen van je publiek.
Deze vakantie ontdekte ik een WinstWoord wat me al een tijdje bezighoudt. Ik reisde met mijn gezin door Thailand. Ik was er nog nooit geweest en heb er echt enorm van genoten. Vooral de ontspannen indruk die de Thai op me gemaakt hebben, veel van de locals kwamen enorm ‘Zen’ op me over. En een paar keer kwam ik daar dat trendy winstwoord tegen, bij verschillende bedrijven. Het woord is: Boutique.
Ik weet niet of jij het ook al tegen bent gekomen (en zo niet, zul je zien dat je het opeens ook overal gaat zien). Zo kwam ik bij een ‘Boutique hotel’ terecht en vloog ik met ‘Asia’s Boutique Airline’. Er wordt mee bedoeld dat desbetreffend bedrijf niet bij een keten is aangesloten en een op zichzelfstaand bedrijf is, vaak in het luxe segment. Ook in de reclamewereld wordt het gebruikt om een klein en ongebonden bureau mee aan te duiden: ‘boutique ad agency’.
Dit Franse woord voor winkel bestond al lang, maar schijnt pas in de jaren zestig een opmars te hebben gemaakt toen de pret-a-porter modewinkels zich vestigden in Londen en Parijs. En nu beleeft het woord een wedergeboorte doordat diverse bedrijven hun unieke positie in de markt ermee claimen. Dus wil je je afzetten tegen de grote ketens, noem jezelf dan boutique. Ik zit er zelfs over te denken om mezelf als ‘Boutique naming agency’ te gaan neerzetten. In welke business zie jij nog kansen voor dit WinstWoord?