Alle artikelen

Wat (bijna) iedereen vergeet bij het bedenken van een nieuwe naam

Artikel

Wat (bijna)

iedereen vergeet bij het bedenken van een nieuwe naam

Een nieuwe naam voor een bedrijf of merk mogen verzinnen, zie ik als een groot voorrecht. Het is alsof er een kindje op komst is, alles is nog helemaal blanco. En dat kindje krijgt een naam. Een naam die voor de rest van zijn of haar leven van enorm belang is. Die naam zorgt ervoor dat mensen je ‘kindje’ herkennen, herinneren en kunnen opzoeken. En net als voor een mensenkind, wil je een goede naam voor je bedrijf. Maar let op, trap bij het bedenken van die naam niet in de bekende valkuil…

Voor sommige bedrijven is het zo gepiept. Twee ondernemers plakken hun voornamen aan elkaar en tadaa, Rob en Frans hebben het bedrijf Rofra opgericht. Of ze zoeken het dicht bij huis, zoals installatiebedrijf ‘De Loodgieter’, die ik af en toe privé nodig heb. Niks mis met die naam. Hij is duidelijk, maar ook niet heel onderscheidend.

Is onderscheidend dan altijd goed? Dat ligt eraan. Veel bedrijven maken één en dezelfde fout als ze met een nieuwe naam komen. Ze denken namelijk alleen aan zichzelf. Aan hun product of dienst. En vergeten daarbij het belangrijkste van hun bestaansrecht: de klant. Of in marketingtermen: de doelgroep. Zonder klanten geen product toch? Zo zie ik namen voorbij komen als Vibber, Selexyz (weet u nog?), Dedicon, Areo en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Al meteen een beeld van de bedrijven voor ogen? Het gaat hier achtereenvolgens om een marketingbedrijf, boekhandel, blindeninstituut en arbeidsrechtorganisatie. Daar was ik zonder hulp van Google nooit achter gekomen. Juist in deze tijd waarin we overspoeld worden met content is een treffende naam zo belangrijk. Een naam die lekker klinkt én die duidelijk maakt wat je doet.

Dus als je aan de slag gaat met een nieuwe naam, denk dan vooral aan de mensen die je ermee wil bereiken. Wat spreekt hen aan? Waar zijn zij naar op zoek? Wat zouden zij in een zoekmachine typen om je te vinden? ‘Spreek de taal van je klanten zodat zij je kunnen verstaan’, zei een wijs man me ooit. En die taal begint met een verstaanbare naam. Verstaanbaar voor je toekomstige klanten dan.

Deel dit artikel: