het nauw met namen
De NVWA (Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken) tikte de Vegetarische Slager op z’n vingers wegens ‘misleidende naamgeving’. Want, deze Vegetarische Slager, de naam zegt het al, slacht geen dieren maar wortels en sojabonen. Ik vind de naam een geweldige vondst, zeker omdat het al zo lastig is goede vegetarische vleesproducten te vinden. Want iedereen die net zoals ik wat minder vlees wil eten, stapt niet in één keer over naar tofublokken of vleesloze hutspotten. Daarom is deze bedrijfsnaam perfect. En de productnamen passen er prachtig bij. Gehacktbal, Gerookte Speckjes, Kipstuckjes en Vegan Bapao.
Die productnamen zijn zo krachtig en een kans die heel veel bedrijven laten liggen. Geef je producten of diensten namen die passen bij je bedrijfsnaam. Daarmee claim je territorium. Zoals Autodrop dat ook heel goed doet. Het zijn niet alleen dropjes in de vorm van auto’s (met namen als Fruitkarren en Oldtimers). Maar ook drop die je bij koopt als je in de auto onderweg bent. Dat kan geen enkel ander dropmerk meer doen op die manier.
De NVWA vindt dit misleiding en eist dat de Slager stopt met deze naamgeving. Belachelijk als je het mij vraagt. En dat vindt de Slager ook, want die peinst er niet over namen te veranderen. Ondertussen verschijnen op social media de meest grappige productnamen die ook niet meer zouden mogen: Bokkenpootjes (zonder bok), Gestampte muisjes (bah) en het marsepeinen varken dat niet van varken is gemaakt.
Ik ben iemand van het mes snijdt aan twee kanten, maar nu hier geen dieren verwond worden snijdt het mes verkeerd en zie ik maar één kant. Vegetarisch eten schijnt een ontzettende goede stimulans voor het milieu te zijn en daarom is dit een prijzenswaardig bedrijf. De misleiding is wat mij betreft minimaal, er staat duidelijk op de verpakkingen waar het van gemaakt is, dat het vegetarisch is, dat het geen vlees bevat en – on top of that – heel groot het logo van De Vegetarische Slager (los van de spelling met ck). Ik kan er gewoon niet bij dat ook maar iemand zich hierdoor misleid heeft gevoeld. Toch heeft de NVWA op basis van slechts één klacht een dwingende brief gestuurd. Waarschijnlijk hebben ze de wetgeving achter zich, anders zouden ze deze stap niet gemaakt hebben. Over 6 maanden loopt de termijn af. En ondertussen stijgt de verkoop van de Gehacktballen enorm.