De winkelruit

Vroeger, ja nog niet eens zo lang geleden, hadden we geen online winkels. De Gouden Gids en het Telefoonboek waren de enige naslagwerken waarin we bedrijven konden vinden. En de meeste winkels waren gevestigd in de winkelstraat. Met opvallende logo’s groot op de ramen geschilderd. Waar je dag in dag uit tegenaan liep. Winkels zonder ‘winkel’ kozen voor opvallende belettering op hun busjes. Of een naam met veel AAA’s in het begin, zodat ze als eersten vermeld werden bij de rubriek van hun vakgebied.

Vrije domeinnamen

Onze nieuwe winkelstraat heet internet. De winkel heet een domein. En iedereen kan al voor een euro een domeinnaam kopen. De trucs met AAA’s of opvallende logo’s werken niet meer. Als je nu een bedrijf start is de naam belangrijker dan ooit. En lijkt het lastig te vinden. De korte namen zijn allemaal weg (probeer maar eens een vrije domeinnaam van 3 of 4 letters te vinden). De voor de hand liggende namen ook. Wat vaak leidt tot gekunstelde of onspelbare namen, alleen maar omdat het domein vrij was.

Tip

Mijn tip is dan ook: ga niet voor een rare naam. Zet jouw naam op een winkelruit in een denkbeeldige winkelstraat. Loop er in gedachten langs en kijk hoe het voelt. Maak er een schitterend logo van. Kleuren. Lichten. Een uithangbord met de naam. Op een raam van het mooiste pand in de straat. Zou jij hier klant willen worden en naar binnen stappen? Of is het toch een beetje raar? Als het goed voelt, zit je goed. En als je naam nooit op een echte winkelruit zou passen, dan mag je nog eens nadenken of die naam wel goed genoeg voor je is.

Was dit een bruikbare tip voor je? Ik lees het graag terug in de reacties.

11 reacties op “De winkelruit”

  1. Zeker nuttig. Soms vergeten we dat perceptie wordt gevormd door meerdere zintuigen: zien, horen, ruiken, proeven en voelen. In dit plaatje heeft een naam een belangrijke plek. Het is de optelsom van dat alles. En inderdaad, als je je bedrijf een winkelstraat voorstelt: hoe ziet deze eruit en welke naam past daarbij? De elementen moeten elkaar versterken, niet tegenwerken. Mooie bijdrage!!!

  2. Toevallig sprak ik gisteren iemand van kvk die ook vertelde dat men steeds vaker bedrijfsnamen kiest naar de domeinnaam. Maar dat het meestal veel te algemeen is. Alsof je je bedrijf ‘slager’ zou noemen ipv slagerij van leeuwen. Moeilijke materie, ieder z’n vak 😊

  3. De beleving van een naam (bijv. door middel van een opbouwende korte 3-4 sec. animatie) kan ook een verrijking van de brand experience zijn. De factor tijd / beweging wordt nog niet vaak (genoeg) gebruikt om een logo/merk-gevoel over te brengen.

  4. Oeh heel tof artikel en een bevestiging dat ik (eindelijk) mijn bedrijfsnaam heb!! 😀 Hij voelt goed, ruikt goed, hangt mooi op een uithangbord (als ik mijn ogen dicht doe dus he 😉 )
    Bedankt Floris 🙂

  5. Heel herkenbaar, om je te onderscheiden moet je naar mijn die gebruik maken van zowel copy als al je zintuigen. Dat levert naar mijn mening een goede naam op.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Share
Tweet
Share