De onmisbare checklist voor je nieuwe naam

Als je een naam hebt bedacht en gekozen, is het handig om deze checklist even na te lopen. Dan weet je zeker dat je de belangrijkste eerste stappen hebt gezet. Sommige dingen lijken misschien heel voor de hand liggend, maar dat hoort bij een goede checklist. Ik zet ook altijd ‘zonnebril’ en ‘paspoort’ in mijn vakantiechecklist :). Je kunt het beste de volgorde volgen zoals hieronder beschreven.

1. Google
Of Bing. Typ hier je naam in. Kijk wat jouw naam doet op de interwebz. Bestaat ie al? Wordt ie al gebruikt? En zo ja door wie?

2. NL
Of je nou een domeinnaam gaat kopen of niet. Of je nou een .nl site gaat beginnen of niet. Eerst altijd kijken of er een bedrijf of persoon in Nederland is die met dezelfde naam al iets doet. SIDN is de onafhankelijke Stichting Internet Domeinen Nederland en heeft info over de meer dan 5 miljoen punt NL domeinen.

En blijkt er al een .nl domein te bestaan? Dan niet meteen opgeven, maar eerst kijken of het echt concurrentie is. Misschien bestaat de site niet (meer). Of loopt de lease bijna af.

3. Hostingpartij
Bij hostingbedrijven krijg je snel een overzicht van alle andere domeinextensies voor jouw naam (.com, .de, .be etc.). Zo heb je een nog beter beeld of jouw naam al ergens anders in gebruik is. En zo ja, dan moet je weer kijken of dat een probleem is of niet.

4. Kamer van Koophandel
Op KVK.nl kun je meteen zien of er al andere ondernemingen bestaan die jouw naam gebruiken. Alleen kun je hier niet zien of iemand een naam heeft die op de jouwe lijkt. Bijvoorbeeld een bedrijf dat Superware heet zul je niet tegenkomen als je zoekt met je nieuwe naam Superwear. Maar als je beide mooi ondergoed verkoopt, dan is er wel degelijk een probleem. Je kunt er dus altijd voor kiezen om een merkregistratie-bureau dit voor je uit te laten zoeken. Zij kunnen ook kijken of er bedrijven bestaan met dezelfde klank.

5. BBIE
Het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) is het officiële bureau voor de registratie van merken, modellen en tekeningen in de Benelux. Ook hier kun je kijken of jouw naam al in de Benelux gebruikt wordt (Superwear bestaat nog niet zie ik nu, Superware weer wel). Je kunt hier ook zelf je naam registreren.

6. Share
Twee weten meer dan één en in namenland is dat al helemaal zo. Het kan gewoon zomaar zijn dat je iets over het hoofd ziet met je nieuwe naam. Juist omdat je misschien zo enorm in het onderwerp gedoken bent (het is tenslotte vaak je eigen nieuwe bedrijf of product) dat je iets heel duidelijks over het hoofd ziet. Bijvoorbeeld dat je ongewild een heel schunnig woord gebruikt. Dus bespreek je idee met iemand die je vertrouwt. Of met de mensen die moeten meebeslissen.

7. To register or not to register…
Een vraag die ik vaak krijg is ‘moet ik mijn naam registreren?’. Ik heb daar diverse experts over gesproken en die zeggen allemaal hetzelfde. Als je ZZP’er of eenpitter bent is het voor je bedrijfsnaam echt niet nodig, mits je maar ingeschreven staat bij de Kamer van Koophandel en de domeinnaam voor jezelf hebt. Kom je met een uniek product of unieke dienst op de markt? Dan kan het wel handig zijn om je naam te laten vastleggen.

Heb je er wat aan gehad of heb je nog een toevoeging dan lees ik het graag in de reacties hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Share
Tweet
Share