De 100-jarige naamwet die niet meer past met Roderick Chalmers
De Namarama Show
Roderick Chalmers Hoynck van Papendrecht kwam ik per toeval tegen op radio1 waar hij werd geïnterviewd door Jort Kelder over zijn proefschrift De Handelsnaamwet onder de loep.
Dan denk ik meteen met een gesjeesde student te maken te hebben maar nee, Roderick is al lang en breed advocaat en partner bij het gerenommeerde advocatenkantoor AKD (een naam waar ik me in het gesprek zelfs in vergis).
Hij pakte een onderwerp aan dat al 100 jaar stil ligt in de rechtspraak: de Handelsnaam! Want wat is er aan de hand? Vroeger was het makkelijk om je bedrijf een naam te geven, je gebruikte gewoon je achternaam, vertelde in welke branche je zat en klaar. Heineken’s bier. (Lucas) Bols Jenever. Albert Heijn Kruidenierszaak. De handelsnaam wordt vaak een merknaam.
Maar nu is er internet en kiezen we namen als goedkopekoelkasten.nl en Booking.com. Kun je dan nog steeds met de wetgeving van 100 jaar geleden werken als er een copycat op de markt komt? Kort samengevat.. nee! Maar er is misschien juist meer mogelijk dan je denkt. Roderick is net zo bevlogen over namen en intellectueel eigendom als ik en we hadden dan ook een zeer boeiend gesprek. Komt het ooit nog goed met die namen in Nederland? Roderick heeft de oplossing in handen.
Floris & Roderick