De wake-up call van Jelani Isaacs
De Namarama Show
Jelani Isaacs is mede-eigenaar en filmproducent bij NewAms, New Amsterdam Film Company. In de wereld van films en commercials kun je moeilijk om hem heen (letterlijk en figuurlijk). Met zijn twintig jaar ervaring, meer dan 4000 commercials en 12 speelfilms is hij een bekend gezicht. Hij werkte voor Tsaar, later CZAR en de afsplitsingen ervan als COMRAD, CCCP en USSR. Je hoort natuurlijk waar deze namen vandaan komen en wat ze betekenen.
Het maken van de meest grote en ingewikkelde producties gaat hem schijnbaar moeiteloos af. Er zit een enorme bevlogenheid en doelbewustheid achter zijn werk die je niet meteen zou vermoeden. In een tijd waarin we steeds minder televisie kijken, grote entertainmentzenders als Netflix, DisneyPlus en Amazon Prime hun opmars maken weet hij oplossingen te bedenken om kijkers te trekken voor de merken. Want nog steeds moeten merken wakker geschud worden en uit hun comfort zone stappen om hun marketing te laten aansluiten bij hun doelgroep.
Zijn doelbewustheid komt wel ergens vandaan en dat begon allemaal op een fatale dag in New York in 2001. Ik heb een openhartig gesprek met Jelani over hoe hij in de filmwereld belandde, de enorme vlucht die zijn carrière nam en de wendingen die hem hebben gemaakt wie hij nu is. Jelani heeft echt een bijzondere eigen kijk ontwikkeld op wat film is, hoe je een goed verhaal verteld en misschien wel het allerbelangrijkste: hoe je aansluiting vind bij je doelgroep. Hij heeft een feilloos gevoel voor wat werkt en wat niet en dat heeft diverse succesvolle producties opgeleverd met miljoenen views. De keuze om een speelfilmbedrijf met een commercieel filmproductiehuis te fuseren lijkt ook niet meteen logisch, maar na ons gesprek snap je waarom dat ze zo groot heeft gemaakt.