De wonderlijke ontstaansgeschiedenis van Lava (met Frank Smolenaers)
De Namarama Show
Lava is een designbureau dat eigenlijk geen introductie behoeft. Al vele jaren staan zij met hun werk aan de top van de Nederlandse designwereld. Opgericht begin jaren ’90 met een wonderlijk verhaal hoe de naam tot stand kwam. Smullen voor mij als naamgever! Met een bureau in Amsterdam en Bejing (onder leiding van Céline Lamee). Partner en strateeg Frank Smolenaers neemt ons mee in de wereld van Lava. Plus een mooie anecdote over hoe hij hier terecht kwam.
Design thinking en storytelling zijn hier diep geworteld in het DNA van Lava. Het gaat niet alleen om het beeld, maar ook de techniek erachter speelt een steeds grotere rol. Hoe verhoudt je werk zich op een toenemend aantal schermen? Hoe zorg je dat de klant niet in opties verdrinkt die een huisstijl mogelijk maakt? En vooral, hoe blijf je het verhaal van je klant zo goed mogelijk vertellen door middel van design?
Hier wordt niet snel genoegen genomen met een gemiddelde oplossing, ze gaan door het vuur voor hun klanten (pun intended).
En die klanten komen uit een breed scala, van culturele instellingen en overheidsorganisaties tot commerciële bedrijven en start-ups. Hun benadering is altijd op maat gemaakt, waarbij ze diep in de essentie van het merk duiken om unieke en relevante designoplossingen te ontwikkelen.
Frank Smolenaers en Floris Hülsmann