Alle artikelen

7 supermanieren om op nieuwe namen te komen

Artikel

7 supermanieren

om op nieuwe namen te komen

Soms is inspiratie ver te zoeken. Dan heb ik een hele fijne oplossing voor je. Gewoon aan de slag met systemen die werken. Proven concepts zoals we dat ook wel noemen. Dus zit je met een writer’s block of moet je nog beginnen? Hier 7 supermanieren om tot de juiste naam te komen. Lees wel eerst welke denkfout je vooral niet moet maken! Pak dan pen en papier, ga rustig zitten, zet alle afleidingen uit en ga van start met namen bedenken.

1. Zoek het dichtbij
Wie ben je? Wat doe je? Vat dat in je naam samen. Je hoeft niet altijd creatief te zijn. Als je maar duidelijk bent. Je hoeft je misschien ook niet achter een imponerende winkelruit met neonletters te verbergen. Jansen & De Boer, 2 advocaten. Klaar. Maar toch ook persoonlijk. Zo simpel kan het zijn.

2. Zoek het nog dichterbij
Maar om op te vallen is iets meer creativiteit nodig. Dan pak je datgene wat je doet en geef er een draai aan. SOLV Advocaten. Die ‘solven’ je probleem wel even. Een masseur die zichzelf ‘De Ontknoper’ noemt. Of een klusjesman die met ‘De Klussenier’ komt.

3. Doe eens gek
Ik ben ervan overtuigd dat je voor sommige producten niet gek genoeg kunt doen. Als er al 100 soorten bier bestaan dan red je het niet meer met de naam van je oprichter (Heineken) of een rivier in Amsterdam (Amstel). Wat wel werkt is dat je bier op de markt brengt die Dead Pony heet. Waarmee je je tegen alles en iedereen afzet en zo de concurrentie het nakijken geeft. En of de bierliefhebber het lekker vindt om een dooie pony te drinken? Zeker weten, want die was wel klaar met al dat bier dat hetzelfde smaakt. Het biermerk is in korte tijd zeer populair geworden.

4. Locatie, locatie, locatie
Wat ook niet mag ontbreken is dat je naam niet over wie of wanneer gaat, maar over waar. Waar moet jouw product gegeten, gedronken, gebruikt worden? Of waar komt jouw product vandaan? Verkoop je ‘Boer’n yoghurt’, ‘Griekse yoghurt’ of ‘Drinkyoghurt voor onderweg’?.  Of het buitenmeubelmerk Le Sud wat ik bedacht voor Leenbakker. Een verwijzing naar zonnig Frankrijk. Mensen zijn gek op plaatsaanduidingen.

5. Stip de tijd
Sommige producten claimen een tijdstip. Een beter voorbeeld dan ‘After Eight’ bestaat er volgens mij niet. Een duur chocolaatje dat je na achten moet nuttigen. Als het ‘Mint flint’ had geheten was het lang niet zo’n begrip geworden.

6. Husselen
Pak de letters van je scrabble spel uit de kast! Haal de letters van je eigen naam of dienst eruit en hussel ze door elkaar. En nu is het de lastige opdracht om er een leesbaar geheel van te maken. Alleen doen als je naar een fantasienaam op zoek bent!

7. Ga voor herkenning
Dus compleet tegengesteld aan mijn vorige tip (fantasienamen zijn niet altijd de beste keuze): ga voor herkenning met je dienst of product. Neem Marqt. Markt met een q. Een soort chique markt dus. Want q is vaak een chique letter. Toch herken je ook dat het een supermarkt is. Of de zorgverzekeraar Zekur. Dat spreek je uit als ‘zeker’. Mensen die je nog niet kennen weten dan sneller wie of wat je bent.

 

Deel dit artikel:

[social_warfare buttons='twitter,pinterest,facebook,linkedin']

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *