dom?
Bij .com gaan bij mij de alarmbellen rinkelen. “Ik wil een onvergetelijke naam voor ons nieuwe bedrijf én ik wil een .com domeinnaam.” Red alert! Met die vraag krijg je een betoog van mij waarom dat niet handig is. Ja een nieuwe naam is superhandig om jezelf mee op het wereldtoneel tentoon te stellen. Maar is die .com (wat komt van ‘commercial’) nou echt nodig? Los van alle andere checks die er gedaan moeten worden.
Er zijn genoeg redenen om er niet zoveel waarde aan te hechten. Met op één het feit dat heel veel .com namen al ‘weg’ zijn. Weg als in te koop of in handen van een bedrijf dat er niets mee doet. Het schijnt zelfs dat alle combinaties van twee, drie en vier letters inmiddels bezet zijn. Daarnaast zijn er inmiddels genoeg alternatieven. Los van de landen die je kunt gebruiken om je naam compleet te maken (Linked.in, Bit.ly) zijn er ook tal van nieuwe uitgangen als .shop, .business, .online enzovoort. Op deze site kun je zelfs eenvoudig je naam invoeren en kijken welke uitgangen er nog meer mogelijk zijn. Of je geeft je naam wat actie door er ‘we are’ of ‘go’ voor te zetten (weareNAAM of goNAAM.com).
Maar even terug naar de .com. Je zult jezelf eerst twee vragen moeten stellen. Hoe beïnvloedt het je business als iemand anders de URL gebruikt? En wil je het echt echt echt? Als je daarachter bent dan is het natuurlijk altijd mogelijk. Er zijn bedrijven die pas veel later hun .com kochten, zoals Tesla. De elektrische auto’s waren er al veel eerder dan de domeinnaam. Bizar verhaal: een veel oudere autobouwer heeft zijn .com nog steeds niet in handen, toets maar eens nissan.com in.
Ik heb onlangs namarama.com gekocht. Met zicht op uitbreiding van mijn werkzaamheden naar de Verenigde Staten vond ik het de moeite waard. Met wat onderhandelen heb ik het voor een schappelijke prijs kunnen overnemen. Maar je kunt ook zoals Noah Kagan er zeven jaar (!) over doen en anderhalf miljoen dollar ervoor betalen, zoals hij deed voor Sumo.com. .com is en blijft de oudste en bekendste (en daardoor ook vertrouwdste) domeinextensie. En zoals een succesvol makelaar me ooit vertelde wat de drie belangrijkste factoren voor huizenprijzen zijn. Voor de prijzen van een plek op het internet zullen die factoren ook gelden: location, location, location.