Can I make it in New York? met Rogier Vijverberg (SuperHeroes)
De Namarama Show
“If I can make it there, I can make it anywhere”, zo bezingt Frank Sinatra mijn favoriete stad aan de Oostkust. Ik was daar een weekje op vakantie met mijn 15-jarige zoon. Maar het was niet alleen vakantie, ik liet de kans niet voorbij gaan om mijn oud-collega Rogier Vijverberg op te zoeken. Wij werkten samen aan mooie campagnes voor onder andere Heineken bij het roemruchte digitale bureau Qi. Niet veel later besloot Rogier om samen met Django Weisz Blanchetta een eigen bureau te starten in Amsterdam, SuperHeroes.
Rogier vertelt hoe de naam SuperHeroes ontstond (heerlijk naamverhaal) en hoe het bureau er in slaagde om internationale klanten aan te trekken. Van een zolderkamer naar een kantoor aan de Keizersgracht. En van de gracht naar Broadway in New York.
Het was geen gespreid bedje. De start van het bureau vond precies plaats tijdens de bankencrisis en zorgde voor wat slapeloze nachten. De start van Rogier in New York was ook nogal slecht getimed, niet veel later brak de pandemie uit. Hoe overleefde hij met zijn gezin die eerste maanden? En hoe kijkt hij nu terug op die tijd?
SuperHeroes is het gelukt om een niche te vinden tussen de duizenden andere bureaus in New York. Door zich te focussen op GenZ hebben ze zichzelf de descriptor ‘The Post Advertising Ad Agency’ meegegeven. Met die instelling maken ze opvallend werk voor o.a. Lenovo, MTV, Doordash, Topps/ Fanatics en Vita Coco. Tot slot nog tips voor wie ook in New York zaken wil doen. Luister naar dit zeker niet vervelende gesprek met SuperHero Rogier.
Floris Hülsmann en Rogier Vijverberg