Je klanten zijn enorm gevoelige wezens. Net als jij. Het zijn namelijk mensen. En mensen zijn bewust, maar nog vaker onbewust, enorm gevoelig voor de prikkels die ze van buitenaf krijgen. Als er iets niet in orde blijkt te zijn, dan gaan er alarmbellen af in de hersenen en kiezen we voor vluchten, vechten of bevriezen. In alle drie de gevallen geen gunstige houding om je klant te overtuigen van jouw dienst of product. Dat begint al bij je naam.
Dus om je gevoelige klant niet in de stress te laten schieten heb je een naam nodig die bij je klopt. Waar iemand meteen aan kan zien wat hij kan verwachten. Daar heb ik al heel wat artikelen over geschreven.
Naam klaar, en nu?
Maar het gaat verder. Want als je eenmaal een naam hebt, dan heb je ook een logo nodig. En als je een logo gaat maken heb je ook één of meer kleuren nodig. En als je logo af is moet het op een website, gevel of visitekaartje komen. En er volgen nog veel meer keuzes. Lettertype, fotografie, tekst, buttons, vlaggen, etc.
Al die dingen moeten één geheel vormen. Als er iets niet klopt dan ben je niet congruent. Dan passen de puzzelstukjes niet meer in het hoofd van je klant.
De definitie zegt het al: in de meetkunde worden twee figuren congruent genoemd als de ene isometrisch in de andere getransformeerd kan worden, dat wil zeggen: verplaatst kan worden op een manier die de afstanden binnen de figuur bewaart, dus via translatie, rotatie en/of spiegeling.
Ga voor het geheel
Dus dat geldt ook voor je naam, logo en huisstijl. Als dat niet één geheel vormt dan gaat dat je tegenwerken. Ook al is het soms niet meteen aan te wijzen waar het mis gaat, je klant is zoals ik al zei een enorm gevoelig wezen en zal hoe dan ook merken dat er iets niet klopt. En als er iets niet klopt dan wordt kopen ook lastiger.
Zo koos ik bij mijn eigen logo voor veelkleurigheid. Want ik moet me als een kameleon aanpassen aan mijn klanten. Ik moet steeds weer op zoek naar een nieuwe naam dus ook een nieuwe kleur. Vandaar een logo dat in 7 kleuren kan worden uitgevoerd.
Maar hoe doe je dat?
Dus hoe zorg je dat jouw uitstraling past bij je naam? Door het verhaal waar je naam vandaan komt als basis te nemen voor je visuele identiteit. Geef een designer je uitgangspunten waarop jouw bedrijf gebouwd is: wie jij bent, wat je missie is en welke klanten je voor ogen hebt. Met die elementen bouw je niet alleen sterke namen, maar dus ook je hele uitstraling. Zet het gewoon een keer voor jezelf op papier zodat je houvast hebt en iets hebt om op terug te vallen. Het hoeft heus niet ingewikkeld te zijn, in tegendeel, less is more. Maar als je keuzes bewust zijn gemaakt zal dat zeker een positieve uitwerking hebben op degene die er mee in aanraking komt.
Weet jij nog een voorbeeld van een merk waar bedrijfsnaam en logo congruent zijn?