Alle artikelen

Wat is je naam waard?

Artikel

Wat is

je naam waard?

Wat is je naam nou waard? Een vraag waar je best wat langer bij mag stilstaan. Zeker in een tijd waarin iedereen vandaag nog een naam kan claimen, al vanaf 10 cent. Zelfs namen die al heel lang bestaan liggen voor het oprapen en dan is het maar de vraag wat er gebeurt. Zo kun je nu heineken.house nu als domeinnaam claimen. Dat zullen ze bij Heineken met hun Heineken House niet heel leuk vinden. Maar toch kan het. Misschien kan de koper er wel geld mee verdienen. Door advertenties op die site te zetten. Of omdat Heineken ‘m overneemt.

Maar hoe kom ik hierop? Laatst werd topondernemer Marco Aarnink op BNR radio geïnterviewd over zijn nieuwe onderneming: Print.com. Marco is jong begonnen met het oprichten van Drukwerkdeal – de digitale drukker die winst maakte in de tijd dat drukkerijen in zwaar weer zaten – wat enkele jaren terug voor ettelijke miljoenen werd overgenomen door Vistaprint. Nu ziet hij zijn volgende kans op de internationale drukwerkwereld met Print.com. De interviewers van BNR vroegen vol ongeloof of het waar was dat hij 2 miljoen dollar had neergeteld voor deze domeinnaam. Hij ging er niet direct op in, maar liet wel doorschemeren dat hij de naam niet voor niets had gekregen. En wat hij daarna zei was heel interessant. Ik parafraseer: ‘Ik kan investeren in een pand of ik kan investeren in het vastgoed van de toekomst: een domeinnaam. In een winkelstraat waar de hele wereld langsloopt’. Als hij dat zegt voel ik het ook meteen weer, je naam is zoveel meer waard tegenwoordig. Marco ziet de kans om Print.com te kopen langskomen, pakt het met beide handen aan en bouwt vervolgens een nieuw imperium op. Niet alleen Marco is blij natuurlijk, ook de persoon die Print.com verkocht wist dat namen echt heel veel waard kunnen zijn.

Print.com is natuurlijk lang niet zo’n sprankelende naam als Drukwerkdeal, dus er zal nog wat werk nodig zijn om het imago rondom zijn nieuwe dienst te versterken. Maar Marco kennende komt dat vast wel goed.

Vandaar de vraag van vandaag. Als je vandaag onbeperkt budget kreeg om een bestaande domeinnaam te kopen, welke zou je dan nemen?

Deel dit artikel:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.