Alle artikelen

Het ontstaan van KNAB

Artikel

Het ontstaan

van KNAB

Soms loop ik tegen namen aan waarvan ik direct denk: ik wou dat ik dat bedacht had. Een naam die heel veel duidelijk maakt, zonder meteen alles weg te geven. De nieuwe online bank KNAB was voor mij zo’n naam. Op meerdere fronten is het een sterke naam. Hij is superkort, makkelijk te onthouden en heeft diverse betekenissen. Ik was heel benieuwd naar het ontstaan van deze naam en sprak daarom de bedenker en tevens oprichter van KNAB, René Frijters.

René is een enthousiaste man die vol vuur vertelt over hoe hij tot KNAB was gekomen. Het begon al met een flinke tijdsdruk. De plannen voor de bank waren al zo goed als rond, maar een naam was er nog niet. Tot dan toe hadden ze gewerkt met de projectnaam ‘De bank van morgen’, maar die wilden ze zeker niet gebruiken. De ASN bank had namelijk destijds ook al een campagne lopen met ‘ASN voor de wereld van morgen’. Ze wisten dat ze een nieuwe categorie gingen zijn in de bankwereld en dat moest in de naam zitten. Een persoonlijke naam als ‘EVA’ of een categorienaam als ‘24Bank’ was al langsgekomen, maar René voelde dat het niet genoeg was. Los daarvan waren de domeinnamen van de voorgestelde namen al weg of bezet.

Het was zijn doel om een bank te worden die klant voorop zette. Geen eigenzuchtige bank waarbij alles om het bedrijf zelf draaide. In een gesprek met een van de bazen van AEGON kwam toen opeens het moment dat de naam hem te binnen schoot. Toen hij zijn plannen aan hem voorlegde zei de geldschieter: ‘Je doet het compleet anders dan alle andere banken, je draait het systeem helemaal om’. René draaide toen in een flits het woord bank om en wist het meteen: dit is de nieuwe naam. Hij vertelde het niet ter plekke, hij wilde het eerst nog eens goed laten bezinken. Iets wat ik jou ook kan aanraden. Na enkele dagen was hij er zeker van, dit moest de nieuwe naam worden.

Vervolgens bleek ook hier de domeinnaam knab.nl al lang en breed weg te zijn. De website was zo goed als leeg, er stond iets over Knoop Advies en Beheer op. Om maar niet meteen als een bank met miljoenen budget over te komen liet René een assistente bellen met het verhaal dat ze een kapperszaak wilden starten met de naam Knab (want bij de kapper word je knapper). De goede man liet weten dat hij echt niet van plan was de naam te verkopen, al zijn mail liep namelijk via het knab.nl adres. E-mail veranderen leek hem een drama, dus liet hij de 5000 euro die geboden werd aan zich voorbij gaan. Vervolgens werd er nog een bod van 10.000 gedaan, maar ook hiermee ving de assistente bot. Uiteindelijk werd er besloten open kaart te spelen en de meneer Knoop 25.000 euro te bieden, plus een zorgeloze overgang naar een nieuw e-mailadres. De vrouw van meneer Knoop hakte de knoop door: ‘dan kunnen we toch lekker op vakantie gaan van dat geld?’. En zo geschiedde.

En dat was niet de enige hobbel die René had, hij moest ook nog van alle geldschieters en verantwoordelijken akkoord krijgen. Dat zijn niet de meest creatieve mensen, weet hij te vertellen. Daarom liet hij een animatiefilm maken waarin hij letterlijk verbeeldde hoe de letters van het woord BANK worden omgedraaid. De K komt vooraan te staan. De stem bij de film maakt duidelijk waarom dat gebeurt: “Klant eerst, dan Bank!’. Zijn missie was nu zo helder in de naam verwerkt, daar kon niemand meer nee tegen zeggen.

KNAB is dus een naam die meerdere gezichten heeft, de bank die het anders doet, de bank die de klant voorop zet en de bank die slim is (knap). René is trouwens ook de bedenker van de naam voor beleggingsbank ALEX.

Ken jij ook een naam waarvan je blij wordt? Laat het even weten in de reacties hieronder.

Deel dit artikel:

[social_warfare buttons='twitter,pinterest,facebook,linkedin']

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *