We hebben niet alleen last van nepnieuws, maar ook van nepnamen. Net zoals nepnieuws heb je het niet altijd meteen door dat het nep is. Het zijn namen die op ongeloofwaardige wijze tot stand zijn gekomen. Gekunstelde namen. Namen waar enorm met de spelling is geklooid om maar een vrije URL te krijgen. Net zoals nepnieuws irriteren die namen. Niet dat je er bewust mee bezig bent, maar als je er iets langer naar kijkt dan vraag je je echt af ‘waarom die naam?’. En die irritatie is zonde van de korte aandacht die je als merk gegund is.
Wat ik echt een nepnaam vind is Oxxio. Daar kan ik geen touw aan vastknopen. Het betekent helemaal niks. De naam kwam zelfs in conflict met een bedrijf dat de merknaam Oxio al had. Maar dat hebben ze gewonnen.
Nou hoor ik je denken, ‘Floris, er zijn zoveel namen die niets betekenen’. En dat klopt. HEMA betekent ook niks tenzij je weet dat het voor Hollandse Eenheidsprijzen MAatschappij staat. Maar HEMA stamt uit een tijd dat er nog heel weinig merken waren en heeft inmiddels een ontelbare hoeveelheid geld aan de marketing uitgegeven. Ik vind dat je consumenten niet moet bedotten met nepnamen zoals Oxxio. Dat wekt irritatie en wrevel op. Of erger nog, wantrouwen, het laatste wat je als bedrijf zou moeten willen.
Connexxion hoort ook in het nepnamen register thuis. Ja je herkent iets van connectie, het woord ‘busverbinding’ ligt in de buurt. Maar dan die twee x’en. Help. Onspelbaar. Raar. Stom. Te simpel. Nep.
Sandd spant de kroon. Het zakelijke postbedrijf heeft heel logisch een naam die over het verzenden van post gaat. Als je Engels spreekt tenminste dat klinkt het als ‘send’. In het Nederlands zou je al snel ‘zand’ zeggen. En dan die dubbele d. Waarom? Omdat zand, send en sand niet te registreren als naam zijn. Met dubbel d weer wel. Te makkelijk. Nep.
Heb jij nog voorbeelden van irritante nepnamen? Zet het hieronder in de reacties.