Alle artikelen

Merknamen die je zonder nadenken gebruikt

Artikel

Merknamen die

je zonder nadenken gebruikt

Laatst had ik het over merknamen die voor een hele productcategorie worden gebruikt, own the name, win the game. Dat zijn er misschien nog veel meer dan je denkt. Veel gehoorde voorbeelden zijn Luxaflex of Chocomel, maar er is nog een zee van merken waarvan je misschien geeneens wist dat het een merk was.

Neem bijvoorbeeld cellofaan. Dat woord gebruik ik zonder nadenken voor dat dunne plastic waar ik mijn eten mee inpak. Maar het is toch echt een patent van het bekende chemieconcern Dupont. Of tank jij diesel? Dat is een patent van ene meneer Rudolf Diesel, die ook de gelijknamige motor uitvond.

Heroïne gebruik ik dan niet, maar is wel de naam die pharmaceut Bayer aan diacetylmorfine heeft gegeven. Ooit bedacht als middel om van een morfineverslaving af te komen. Daarnaast zijn ze ook de bedenkers van nog zo’n wereldberoemde soortnaam voor paracetamol: het Aspirientje. En voor mij was deze ook een verrassing: plexiglas. Dat is een product van de Rohm en Haas company uit de VS.

Daarnaast valt op dat veel moderne toepassingen ook al snel in de volksmond worden overgenomen met hun merknaam. Dat is ook logisch, eerst bestond X nog niet en wat je vervolgens met X kunt doen wil je ook kunnen zeggen. Photoshop, Google, Instagram, Facebook en Whatsapp? Dat wordt fotoshoppen, googlen, instagrammen, facebooken, whatsappen enzovoort. Bijzonder toch? Of het Nederlandse bedrijf TomTom. Massa’s mensen hebben het over hun tomtom ongeacht welk merk navigatie ze gebruiken. Nog iets om over na te denken als je een nieuwe merknaam de wereld in gaat zetten. Weet jij nog zo’n merknaam? Zet ‘m even bij de reacties.

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *