Alle artikelen

Denkfout nummer 1 bij namen bedenken

Artikel

Denkfout nummer

1 bij namen bedenken

Het zijn tijden waarin we alles eenvoudig kunnen aanpassen. Let maar op, het aanpassen van dingen is een onderdeel van ons denken geworden. Vroeger bouwde je een winkel, een echte zaak. Er werd een pand aangeschaft. Met noeste handarbeid werd een logo voor je ontworpen. De letters in je advertentie werden met de hand gezet.

Nu klik je een paar keer in Photoshop of je typt wat op je laptop en PRESTO! Klaar. We passen de inhoud van onze smartphone aan, we veranderen de looks van ons interieur, we veranderen zelfs van gezicht met apps als Snapchat en MSQRD . Een denkwijze met een hoop voordelen: alles lijkt makkelijker te gaan. Fouten kunnen nog tijdens het proces hersteld worden en een andere kleur, foto of zelfs een website is zo gemaakt. Zelfs voor startups geldt de LEAN-methode als de beste methode. Gewoon beginnen en ‘along the way’ aanpassen. Ons leven is ingericht op de korte termijn en dat geeft ons snelheid en wendbaarheid. Maar het is ook een valkuil.

Want hoe zit het met je bedrijfsnaam. Kun je die zomaar veranderen? Het is misschien wel het meest essentiële onderdeel van je bedrijf. Hoe onthouden de mensen, je klanten, jou? Hoe vinden ze jou? En vooral: hoe vergeten ze je nooit?

Daarom pleit ik ervoor dat bedrijven en merken dit onderdeel van hun bestaan uiterst serieus nemen. Een logo kun je nog aanpassen, een website kun je nog upgraden, maar je naam (en vaak ook domeinnaam) veranderen is niet zo makkelijk.

Wie dat wel lukte is de mobiele aanbieder studentmobiel.nl. Die zijn overgestapt naar de gouden domeinnaam mobiel.nl. Hun naam dekte de lading niet meer. Vele studenten waren in de loop der jaren inmiddels gewone burgers geworden en nog steeds klant. KPN had de domeinnaam al jaren in handen maar deed er niets mee. Ze sloten een deal en nu kan studentmobiel nog veel meer mensen aanspreken met hun voordelige abonnementen. Je snapt wel dat zo’n kans niet voor iedereen is weggelegd. Maak daarom niet de denkfout dat alles zomaar aanpasbaar is. Zoals het heerlijke Oud-Hollandsche gezegde het zegt: bezint eer ge begint!

Deel dit artikel:

[social_warfare buttons='twitter,pinterest,facebook,linkedin']

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *