Alle artikelen

Een sterke naam is pure winst

Artikel

Een sterke

naam is pure winst

Annedien Hoen is organisatieadviseur op het gebied van creatieve intelligentie bij Veld organisatieontwikkeling en werkt daarnaast als freelance naamstrateeg. We sparren vaak over namen en wonnen samen de prijsvraag voor de nieuwe Leidse bruggen-namen. Ik vroeg Annedien over haar kijk op naamcreatie.

“Ik ben altijd wel bezig geweest met namen bedenken. Vaak was dat ad hoc, en soms schakelden andere bureaus me in om voor hun klanten mee te denken over een naam. Ruim twee jaar geleden hebben Iris van Sen en ik namenbureau The Luminaries opgericht omdat we namen bedenken zo leuk vinden. Iris is heel goed in het voortraject, de essentie vinden. Daar ga ik vervolgens mee aan de slag en verzin de naamsuggesties.

Veel bedrijven vragen zich af: waarom moet een naam zoveel kosten? Je betaalt deels voor het ambacht, de tijd van het bureau en de mensen, maar er is ook een deel magie, talent dat uniek is en wat het bijzonder maakt wat er wordt bedacht.

Geen rockstar status
In Amerika weten organisaties beter wat de economische waarde van een goede naam is. Namenbureaus hebben er een rockstar status en een nieuwe naam mag er wat kosten. In Nederland willen bedrijven ‘een redelijk bedrag’ betalen.

Wat deze organisaties vergeten: met een sterke naam spaar je een hoop geld uit. De winst zit ‘m in de eerste indruk: als je meteen weet te scoren, sta je direct 1-0 voor op de concurrent!

Ik heb het dan over een naam met ingebakken marketing: zo’n naam is onderscheidend en prikkelt de verbeelding. En bovenal: de naam vertelt een verhaal, zodat je er een merk op kunt baseren en concepten op kunt uitwerken.

De interne waarde van een goede naam
Voor bedrijven is het proces rond een nieuwe naam ontwikkelen van grote waarde. Men moet gaan nadenken over toegevoegde waarde, relevantie, onderscheidend vermogen, ambities, toekomst… de hele rambam. Een gave, inspirerende naam noemen medewerkers graag omdat ze trots zijn op hun bedrijf.

De meeste organisaties willen alleen een nieuwe naam als het niet anders kan, bijv. als de huidige naam écht gedateerd overkomt of bij een fusie. Dat zou best wat proactiever mogen van mij. Natuurlijk doet afscheid nemen van een naam pijn en het kost geld, maar markten en mensen bewegen een stuk sneller dan vroeger.

Van slechte ideeën naar rake ideeën
Een naam die alles in zich heeft, is DreamWorks. Dit is de filmstudio van Steven Spielberg. Het gaat om het contrast tussen droom en werk en het resultaat daarvan: werelden vol verbeelding en nieuwe verhalen. Wow! Een van mijn vondsten waar ik nog steeds heel trots op ben, is SheSuit, een naam voor maatpakken voor vrouwen.

Een naam mag niet cheesy zijn, cliché of lastig uit te spreken. Ook mag een naam in een andere taal niks raars betekenen of juridisch problemen opleveren. Het is altijd een hele uitdaging en wonderlijk dat het steeds weer lukt iets gaafs te bedenken.

Ook al heb ik er altijd wel vertrouwen in, als je midden in het proces zit, kom je ook vaak met gewoon slechte ideeën. Het is dan de kunst om onverstoorbaar verder te werken. En uiteindelijk ontstaan er rake ideeën. Dát moment, als de magie er is en je hebt de naam te pakken… dat moment is fantastisch.”

Tip #1 van Annedien: worstel je met een naam voor je bedrijf? Schakel een expert in en besteed je tijd aan waar je goed in bent.

 Annedien Hoen

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *