Alle artikelen

Wat wil je weten over namen?

Artikel

Wat wil

je weten over namen?

Wat wil je weten over namen?
Er is bijna niets in Nederland geschreven over naamgeving, dus de hoogste tijd dat er een nieuw boek over uitkomt. Een van de weinige boeken in het Nederlands is ‘Verzamelde merken’ van Riezebos & Riezebos uit 2004. Een leuk boek, maar meer een encyclopedie met heel kort de achtergrond van diverse bekende namen. Daarom heb ik bedacht dat ik het anders wil doen. Niet alleen wil ik mijn kennis delen over naamgeving, maar ook vragen van mijn volgers beantwoorden. Vandaar dat ik startte met een enquête.

Uitkomsten naamvragen
Een paar maanden geleden ben ik begonnen met vragen wat mensen nou wilden lezen in mijn boek over namen. De uitkomsten waren echt geweldig. Zo heeft van alle deelnemers 100% wel eens een naam moeten verzinnen voor iets. ‘Namen bedenken’ roept van alles op, maar vooral de woorden creativiteit, originaliteit en brainstormen komen naar voren. Ook grappig was iemand die zei dat hij altijd kijkt of het niet rijmt met iets ongepast. 50% denkt langer dan een week nodig te hebben om een naam te bedenken, 2 mensen doen het in een uurtje.

Bij de vraag of mensen hun eigen bedrijfsnaam belangrijk vinden wordt heel verdeeld gereageerd (zie tabel) maar bij de vraag hoe belangrijk je naam voor je marketing is, is iedereen het met elkaar eens (het is heel belangrijk).

 

Leuke onderwerpen
Ook kreeg ik een schatkist aan onderwerpen aangedragen, waarvan hier een paar opvallende:

Hoe belangrijk een naam is KEER TIEN. Ik denk dat je dat op verschillende manieren, vanuit verschillende ‘angels’ moet laten zien, zodat je als lezer helemaal lamgeslagen bent met het belang van een goede naam.

Denk aan de vindbaarheid van de naam bij Google, dat vergeten veel mensen!

Hoe maak je nou een sterke naam, hoe kun je de fout in gaan met naamgeving (de andere onderwerpen die ik niet kon kiezen omdat er maar 1 keus gemaakt mocht worden bij die vraag)

Verhalen achter bekende namen [verspreid door het boek in kleine kadertjes]. En ook de andere twee onderwerpen vind ik leuk.

Wat doen namen met het brein. Tips en tricks om met zodanige naam te komen waar je meer klanten mee trekt. En wanneer stoot het af?

Ik kan je beloven, al deze onderwerpen komen terug in mijn boek. Als alles volgens de planning verloopt zal medio september de lancering plaatsvinden. Maar daar hou ik je nog van op de hoogte.

Heb je ook nog een leuk idee voor een onderwerp of een vraag? Zet het hieronder bij de reacties.

Deel dit artikel:

[social_warfare buttons='twitter,pinterest,facebook,linkedin']

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *