om van naam te veranderen
Ik hoor het regelmatig… ‘Ik wil wel een nieuwe naam… maar ik durf niet’. Dat snap ik heel goed. Als je al een tijdje op de markt bent met je huidige naam is het alleen maar moeilijker om hem los te laten. Ik vraag dan vaak door en zie dat er drie motieven zijn om een naamswijziging te willen.
1. De lading
De oude naam dekt de lading niet meer. Je hebt ooit een naam gekozen die paste bij het businessplan dat je toen voor ogen had. Maar tijden veranderen, je bedrijf verandert en je huidige klanten herkennen je naam wel. Maar nieuwe klanten moet je steeds weer verontschuldigend uitleggen waar de naam vandaan komt. Dat wordt op de lange duur vervelend. Of gaat zelfs tegen je werken. Misschien mis je essentiële momenten met klanten doordat ze niet goed begrijpen wat je nu precies doet.
2. De nieuwe impuls
Gratis publiciteit, wie wil dat niet? Nou ja zo lang het maar positief is natuurlijk. Maar een nieuwe naam is nieuws. Voor je klanten, voor je potentiële klanten en voor de zoekmachines. Je geeft weer een nieuwe impuls aan je bedrijf met een nieuwe naam. Sterker nog, veel nieuwsbronnen vinden het altijd de moeite van het plaatsen waard als jij je naam veranderd. Je kan dan meteen zeggen waarom je je naam veranderd. Met dat verhaal spreek jij al direct je potentiële klanten aan.
3. De fusie
Het moment dat elk succesvol bedrijf overkomt. De fusie. Twee bedrijven komen samen. Raakt één bedrijf de naam kwijt? Welke naam weegt dan het zwaarst? Of worden de namen samengevoegd? Dat noem ik de Frankenstein-methode. Dan krijg je namen als Vodafone-Ziggo. Brrrr.
Als een van de drie bovenstaande motieven de reden is om over je naam te twijfelen heb ik maar één antwoord: gun jezelf die nieuwe naam. Zet jezelf met een nieuw elan in de markt en schud iedereen wakker met je nieuwe missie.
Zie jij ook nog een reden om een bedrijfsnaam te veranderen? Zet het hieronder in de reacties.