De kern

Wat is nou echt de kern van een sterke naam? Ik neem je even mee terug naar de middeleeuwen. Al vanaf het begin der tijden maken mensen contact met elkaar door middel van verhalen. Het grootste deel van de mensen leeft op het land, kent geen schrift en de boekdrukkunst laat nog een paar eeuwen op zich wachten. De enige manier om kennis door te geven is middels liederen en verhalen. Een goed lied of verhaal heeft de kracht om zichzelf razendsnel te verspreiden. Je onthoudt namelijk een verhaal of liedje veel makkelijker dan droge kennis of een nieuwsbericht. Dus zo werd kennis vaak doorgegeven.

Ik denk dat dit verklaart dat we ons zo positief aangetrokken voelen tot verhalen en muziek. Breinonderzoek wijst uit dat onze hersenen over de loop van duizenden jaren niet echt enorm veranderd zijn. Nog steeds zijn we voor een groot deel oermensen die vaak heel primair reageren. En worden we voor een groot deel bestuurd door ons onderbewuste. Voor meer dan 95% las ik ergens, een beangstigend getal als je het mij vraagt. Het loont zich dus om naar die positieve aantrekkingskracht van verhalen op ons onderbewuste te kijken.

De beroemde hoogleraar psychologie en marketing Robert Cialdini heeft hier volop onderzoek gedaan naar hoe het onderbewuste invloed heeft op het koopgedrag van klanten. Wat klanten als eerste zien en lezen, bepaalt voor een heel groot deel wat hun volgende stap zal zijn. Dus als je naam niet aansluit bij je klanten, dan sluit je ze uit en heb je minder kopers.

De kern om die aansluiting te vinden is dan ook te weten waar je naam voor staat en waar die vandaan komt. Oftewel, je moet een verhaal hebben. Dat verhaal moet kloppen met wie jij bent en wat jouw klanten willen. De beste namen vertellen in één woord al dat hele verhaal aan je klanten. Waardoor ze nieuwsgierig worden, meer van je willen weten en – misschien wel het belangrijkste – je niet snel vergeten.

6 reacties op “De kern”

  1. Helemaal waar. We zijn te snel geneigd te denken dat we rationele wezens zijn. Maar al onze echt belangrijke beslissingen zijn gevoelgestuurd. Denk maar eens aan bijvoorbeeld je partnerkeuze, de keuze om kinderen te willen of je studiekeuze. Wat ik nog wil aanvullen in jouw verhaal is de rol van beeld. Door de eeuwen heen is dit een belangrijk middel geweest om gedrag te sturen. Bijvoorbeeld omdat, zeker vroeger, heel veel mensen ongeletterd waren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *