Nepnamen

We hebben niet alleen last van nepnieuws, maar ook van nepnamen. Net zoals nepnieuws heb je het niet altijd meteen door dat het nep is. Het zijn namen die op ongeloofwaardige wijze tot stand zijn gekomen. Gekunstelde namen. Namen waar enorm met de spelling is geklooid om maar een vrije URL te krijgen. Net zoals nepnieuws irriteren die namen. Niet dat je er bewust mee bezig bent, maar als je er iets langer naar kijkt dan vraag je je echt af ‘waarom die naam?’. En die irritatie is zonde van de korte aandacht die je als merk gegund is.

Wat ik echt een nepnaam vind is Oxxio. Daar kan ik geen touw aan vastknopen. Het betekent helemaal niks. De naam kwam zelfs in conflict met een bedrijf dat de merknaam Oxio al had. Maar dat hebben ze gewonnen.

Nou hoor ik je denken, ‘Floris, er zijn zoveel namen die niets betekenen’. En dat klopt. HEMA betekent ook niks tenzij je weet dat het voor Hollandse Eenheidsprijzen MAatschappij staat. Maar HEMA stamt uit een tijd dat er nog heel weinig merken waren en heeft inmiddels een ontelbare hoeveelheid geld aan de marketing uitgegeven. Ik vind dat je consumenten niet moet bedotten met nepnamen zoals Oxxio. Dat wekt irritatie en wrevel op. Of erger nog, wantrouwen, het laatste wat je als bedrijf zou moeten willen.

Connexxion hoort ook in het nepnamen register thuis. Ja je herkent iets van connectie, het woord ‘busverbinding’ ligt in de buurt. Maar dan die twee x’en. Help. Onspelbaar. Raar. Stom. Te simpel. Nep.

Sandd spant de kroon. Het zakelijke postbedrijf heeft heel logisch een naam die over het verzenden van post gaat. Als je Engels spreekt tenminste dat klinkt het als ‘send’. In het Nederlands zou je al snel ‘zand’ zeggen. En dan die dubbele d. Waarom? Omdat zand, send en sand niet te registreren als naam zijn. Met dubbel d weer wel. Te makkelijk. Nep.

Heb jij nog voorbeelden van irritante nepnamen? Zet het hieronder in de reacties.

27 reacties op “Nepnamen”

  1. Helemaal met je eens: zonder de context zijn deze namen vrij betekenisloos. Maar vaak worden deze namen behoorlijk opgeblazen om ze wel te begrijpen en te onthouden. Ze kunnen daardoor evengoed succesvol zijn, mits je er voldoende lucht aan toevoegt. Maar niets is mooier dan als een naam al voor zich spreekt. Misschien wel eens aardig om de namen van politieke partijen onder de loep te nemen, ook een behoorlijk luchtkasteel

    • Ja de hele toestand met DENK gaf natuurlijk al te denken. En liet ook zien hoe belangrijk een naam voor je kan zijn. De namen die betekenisloos zijn hebben nou eenmaal veel geld nodig om ze betekenis te geven. En dat kan niet iedereen zich veroorloven.

  2. beste Floris, meestal onderschrijf ik je mening. In dit geval niet. Namen zijn bij uitstek verzonnen. Wat betekent Floris nu eigenlijk of Henk? Het gaat om de lading die ze krijgen en niet om de betekenis die ze oorspronkelijk misschien hebben. Natuurlijk zijn heel veel namen afgeleid. Maar wie kent de oorsprong nog en heeft de oorsprong nog wel te maken met wat iemand doet of op een andere manier toegevoegde waarde. Zo is niet iedereen die Sjors of George heet iemand die de aarde bewerkt of kort gezegd boer. Persoonlijk vind ik de veel ‘nepnamen’ producten van creatieve geesten. Het kan de taal verrijken. Connexxion bijvoorbeeld betekent niet letterlijk verbinding maar roept wel het gevoel van verbinding op en dat is waar het bedrijf wil uitstralen. De naam roept een gevoel op en gevoel is voor veel mensen een belangrijker prikkel om in beweging te komen dan de de soms wat saaie rationele waarheid. Daarnaast gaat het in de marketingcommunicatie om opvallen. In de grijze soep van alles wat we al weten iets opvallends wat je aandacht trekt. Tussen alle puntenslijperspecialisten een bedrijf met een frisse naam die super puntenslijpers verkoopt:-)

    • Hey Henk, agree to disagree zoals de Engelsen dat zo mooi zeggen. Je zet me zeker aan het denken. Namen moeten betekenis krijgen inderdaad. Connexxion heeft inderdaad iets van betekenis, maar Oxxio? Daar zit toch helemaal niets in? En dan kun je er inderdaad betekenis aan gaan geven, middels marketing en doen wat je belooft. Connexxion is kil en afstandelijk, daarom vind ik het niet passen bij een busmaatschappij. Opvallen en creatief zijn? Ja helemaal voor. Maar letters zomaar aan elkaar plakken om een plek in de markt te veroveren? Nee.

    • Manutan was een internationaal opererend bedrijf dat geen uitzonderingen wilde maken. Ze hebben heel veel geïnvesteerd in de campagne over de naamswijziging. Manutan zit qua naamsbekendheid nu wel goed, maar het imago van Overtoom zullen ze nooit meer kunnen evenaren vrees ik.

  3. Mooi of lelijk? Kil of warm? Vaak een kwestie van smaak en associatie. Waarschijnlijk hebben jouw ouders een heel positief beeld gehad bij de naam Floris. Misschien omdat ze een heel leuk persoon kenden met de naam Floris. Maar als ze nu eens een heel vervelend mannetje kenden met de naam Floris, hadden ze jou dan Floris genoemd?:-)

  4. Het is verdomde moeilijk om een gepaste, aantrekkelijke naam voor je onderneming te verzinnen, die en lekker bekt, goed in de oren klinkt en ook nog eens een betekenis heeft.
    Maar wel eens met Floris, dat een naam meer moet pm atten dan een rij met letters…..

  5. En wat dacht je van Google……ook zo een gekunstelde naam? Of toch een betekenis achter? De meeste mensen zullen deze echter niet kennen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Share
Tweet
Share