naam de beste reclame is
Wat als ik je vertel dat er een bedrijf is dat nu wereldwijd meer dan 25.000 vestigingen heeft. Dat er wekelijks nog vestigingen bijkomen. Dat ze een omzet van 16 miljard hebben. En dat ze pas na 30 jaar (!) met hun eerste reclamecampagne zijn begonnen. Weet je over wie ik het heb?
Starbucks.
Natuurlijk hebben ze meer dan een naam. Ze hebben met hun koffie, hapjes en sfeer de juiste toon weten te raken. Ze waren uniek toen ze begonnen met het verkopen van dark roast koffie in de jaren ’80. Met een sterk logo en een herkenbare opzet van hun bars. Maar de hoofdreden van hun groei was de belangrijkste vorm van reclame: mond tot mond. Wat mensen aan elkaar vertellen – in positieve en negatieve zin – heeft het meeste invloed op je succes. Daar kan geen reclamecampagne tegenop.
Starbucks was een goed gekozen naam. De eigenaren gingen expres op zoek naar een naam die begon met de letters ST, omdat STRONG daar ook mee begint. Dat maakt een sterke indruk (werkt in het Nederlands dus ook net zo goed). Ook geven ze zichzelf al een ‘ster’, wat goed past bij horeca. En het was een naam die totaal niet leek op namen van andere koffiebars en viel daardoor op.
Uiteindelijk is wat je je klanten biedt het belangrijkste. Zoals Walt Disney al zei: “Do what you do so well, that people can’t resist telling others about you.” (Doe wat je doet zó goed, dat mensen het niet kunnen laten om anderen over je te vertellen).
Maar dan helpt het wel om een naam te hebben die ze kunnen onthouden en aan anderen kunnen doorvertellen. Zo kan je naam de beste reclame zijn die je hebt.
Over welk merk of bedrijf heb jij het laatst nog tegen anderen gehad?