uitstraling nog wel bij je naam?
Elke naam wordt altijd eerst voorzien van een logo en een huisstijl.
Zelfs in de meest eenvoudige vorm.
Bijvoorbeeld als je gratis je visitekaartjes laat drukken ontstaat er toch al een logo.
Het lettertype dat je uitkiest, bepaalt meteen wat voor uitstraling je krijgt.
Ben je een serieus zakelijk type, dan is de kans dat je al gauw naar een serif lettertype grijpt (met haakjes).
Ben je een moderne dienstverlener, dan kies je vaak een sans lettertype.
En ben je een lolbroek of creabea, dan neem je een Comic Sans (niet doen hoor!).
Tijdens het vormgeven van onze ondernemingen maken we niet altijd de beste keuzes.
Veel doe je eerst zelf, ook al ben je geen designer of naamexpert.
In het begin is totaal nog niet duidelijk wie precies je ideale klanten zijn.
En ook je gedroomde businessmodel is later nooit meer wat het eerst was.
Daarom is het goed om eens in de drie tot vijf jaar je uitstraling weer kritisch te bekijken.
Met de volgende vragen kom je er snel achter of jouw stijl nog wel past.
Wel moet je eerst goed op papier zetten wie jouw ideale (perfecte, gedroomde, meest veelbelovende) klant nu is. Wat voor type is dat?
Ga naar de homepage van je website en stel jezelf de volgende vragen.
1. Als mijn ideale klant op deze pagina komt, ziet hij/zij dan wat ze moet zien?
Heb je de juiste stukken tekst bovenaan je pagina staan? Laat je die klant zich welkom voelen? Of is het een beetje vage tekst en voor iedereen bedoeld?
2. Is er een logische volgende stap die mijn ideale klant kan maken?
Kan je klant zich ergens voor aanmelden? Kan je klant al met je in contact komen? Of iets bij je downloaden? Jouw website moet allemaal mogelijkheden geven voor een logische vervolgstap om beter bekend met jou te worden.
3. Doe de ooghaar-test.
Knijp je ogen samen en kijk door je oogharen naar je website. Schrijf op wat je waarneemt. Welke kleuren zie je? Kun je nog iets lezen en wat is dat? Welk gevoel krijg je erbij?
Als je deze drie stappen volgt en jezelf de ruimte toestaat om goed kritisch te kijken dan weet je al snel of er actie nodig is of niet. Je kunt deze vragen ook loslaten op je logo en zelfs je naam. En kies voor de juiste professional om het op te lossen.