Hoe bedenk je nou een bedrijfsnaam?

Hoe bedenk je nou een bedrijfsnaam?

Hoe bedenk je nou een bedrijfsnaam?

Nadenken over een goede naam, het kan soms een hel zijn. Allemaal gedachtes tollen door je hoofd. Maar niks is goed genoeg.

Regelmatig word ik gebeld door mensen met hun handen in het haar. “Floris help, ik denk al maanden over een naam na en er komt niks goeds uit.” Maar hoe pak je het dan aan?, is mijn wedervraag. Dan blijkt dat ze vaak de structuur missen om tot een topnaam te komen.

Daarom geef ik je nu drie belangrijke tips om je denkproces te versnellen om een fantastische bedrijfsnaam te vinden. Na jaren van onderzoek zijn dit mijn beste tips.

 

  1. Zet de juiste dingen in kaart

Een bedrijfsnaam gaat niet over je bedrijf. Het is een signaal naar je klant. Jouw klant moet snappen waarom hij of zij bij jou moet zijn. Dus zet duidelijk op papier:
– wie ben je?
– wat doe je?
– wie zijn je klanten?

Dat hoeft helemaal niet in lange stukken tekst, vaak volstaat één zin per vraag al.

  1. Sluit jezelf af

Afleiding is bijna een nieuwe volksziekte aan het worden. En oh wat is het makkelijk om afgeleid te worden. Dus als je gaat brainstormen, zorg ervoor dat je niet afgeleid wordt. Begin met jezelf een tijdslimiet op te leggen. Ik zou voor een sessie naamgeving maximaal 45 minuten vrij maken (diverse onderzoeken wijzen uit dat twee keer twintig minuten achter elkaar brainstormen wel de max is). Zet je telefoon uit, vliegtuigstand. Deur op slot. Probeer je laptop alleen als hulpmiddel te gebruiken, maar laat je e-mail-venster of programma zeker dicht. Verzet jezelf tegen de neiging om namen die je bedacht hebt meteen op te gaan zoeken. En start met een meditatie, moment van stilte of begeleide meditatie via apps als Oak, Headspace of Simply Being. Vijf minuten stilte proberen te zoeken in je hoofd (en dat hoeft echt niet te lukken, het gaat erom dat je het probeert) werken als een douche voor je brein. Je kunt fris en fruitig aan de slag.

 

  1. Laat je namen bezinken

Na je brainstormsessie heb je vast een hele lijst met namen. Onzinnige namen. Leuke namen. Namen die je zelf geeneens snapt. Ga niet meteen een keuze maken. Laat het allemaal even een dagje liggen (of twee). Het leuke is dat soms in deze tussentijd op een onverwacht moment (onder de douche, op de wc, tijdens een wandeling) weer een nieuwe naam ontstaat.

Na enkele dagen ga je weer opnieuw naar je lijst kijken en een top drie samenstellen. Welke klinken het lekkerst, voelen het lekkerst? Kun je het lekker uitspreken? Kun je er trots op zijn? Snappen mensen nu wat je doet? Dan mag de naam in de top drie.

En dan kun je de checks gaan doen om te kijken of de namen ook echt kunnen mógen.

Mocht je er dan nog niet zijn uitgekomen, pak dan even mijn boek Maak je naam onvergetelijk erbij. Het staat echt boordevol met tips om een goede bedrijfsnaam te bedenken.

Heb jij nog een brainstormtip? Hoe zet jij jouw hersens in de creatieve stand? Laat het hieronder weten in de reacties.

 

 

Ook interessant voor je:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.