ons in de greep houden
Merknamen die ons in de greep houden
Zou Spa nou blij zijn met haar merknaam? We bestellen nog maar al te vaak een Spa rood of blauw als we water bestellen. Om vervolgens een flesje Sourcy, Pellegrino of Bar le Duc op onze tafel geserveerd te krijgen. Nog nooit heb ik dan iemand horen zeggen: “Maar dat is geen Spa. Ik had Spa besteld.” Toch blijft Spa een luxe watermerk en is het in onze geheugens gegrift. Dit fenomeen heet ook wel – heel toepasselijk – merkverwatering.
Zo kwam ik er laatst tijdens een post op LinkedIn achter dat er in België enorm veel merknamen als soortnaam worden gebruikt. Dat vond ik verrassend, mede omdat de Vlamingen vaak eerder Nederlandse termen gebruiken waar wij vaak naar het Engels grijpen. Mooie voorbeelden vond ik:
Velcro – klittenband
Thermos – Thermosfles
Bic – balpen
Frigo – koelkast (afkomstig van het merk Frigidaire)
Pritt – Pritt
Velux – dakraam
Kodak – fototoestel
Als je de eerste bent die een heel bijzonder product of unieke dienst op de markt brengt, dan is de kans groot dat je merknaam een soortnaam wordt. Is dat erg? Ik denk van niet, het is de hoogst haalbare autoriteit. Copycats zul je altijd blijven houden. Het enige wat ze je echt niet kunnen afpakken is… je merknaam. Denk dus goed na over de naam die je gaat gebruiken!
Nou zijn er nog veel meer mooie verschillen tussen Vlaams en Nederlands. Als jij leuke voorbeelden kent, vul ze dan hier gerust in de reacties aan.