Alle artikelen

De grootste naamfout die je kunt maken

Artikel

De grootste

naamfout die je kunt maken

De grootste naamfout die je kunt maken

De grootste naamfout die je kunt maken
(en hoe je die kunt voorkomen)

 

Het is de meest gemaakte fout bij het maken van een nieuwe naam. Het is geen onlogische fout, het lijkt alsof er niets aan de hand is. Op het eerste gezicht is het gewoon ‘de nieuwe naam’. Een prima naam, vindt iedereen. Alleen is er een denkfout ontstaan. Dat komt omdat onze hersenen op een bepaalde manier werken en we deze fout over het hoofd zien. De fout zorgt ervoor dat veel bedrijven grote kansen mislopen.

 

Van idee tot werkelijkheid

Ons brein is een machtig mooi ding waarin elke dag miljoenen gedachtes rondgaan. Met onze hersens bedenken we nieuwe dingen. Een nieuw bedrijf bijvoorbeeld. Dat gaat niet van de ene op de andere dag. We krijgen een ingeving. Gaan plannen maken. De markt verkennen. Praten erover. En dan gebeurt het. We geven ons plan een ‘werktitel’. Of een ‘tijdelijke naam’. Want zonder naam heb je niets, dat heb je me al vaker horen zeggen. De naam zorgt ervoor dat je makkelijker over je plan kunt praten. En dat je collega’s, vrienden, familie of wie dan ook snapt waar je het de hele tijd over hebt. Die werktitel, daar gaan we aan wennen. Als dan maanden later het bedrijf of de website ook daadwerkelijk de lucht in gaat, is dat nog steeds met die werktitel.

 

De weeffout in onze hersens

Daar gaat het fout. Onze hersens houden niet van nieuwe woorden, nieuwe begrippen. Dat maakt dat elke nieuwe naam die je probeert te bedenken nooit zo goed voelt als die werktitel. Je hersens vinden nieuw nooit lekker, wijzen het af. Ik had hier met consumentenpsycholoog Patrick Wessels al eerder een uitgebreid gesprek over. Dus kan geen enkel idee het ooit van je werktitel winnen. En gaan er misschien prachtige naamparels zo de prullenbak in!

 

De naamfout in de praktijk

Alex van Ginneken is businesscoach en weet hoe dodelijk de naamfout voor je business kan zijn. Hij had ooit een product ontwikkeld ‘De Blauwe Doos’ genaamd. Het was een doos vol door hemzelf geschreven business-boeken en andere info om goed van start met je bedrijf te gaan. Een jaar later moest hij zijn BV oprichten en was de Blauwe Doos nog steeds zijn focus. Je kunt wel raden hoe zijn BV nu heet. Juist, De Blauwe Doos BV. Een naam die hij nooit meer gebruikt, maar die wel steeds weer opduikt als hij facturen verstuurt of nieuwe contracten tekent. Een naam die meer vragen dan antwoorden oproept en ook vaak de nodige hilariteit ontlokt. Kortom, een naam waar hij al een tijdje graag vanaf wil. Hij zegt dan zelf ook: “Als ik toen wat langer had nagedacht over die nieuwe naam, had ik veel minder energie hoeven spenderen aan het constant uitleggen en verdedigen van deze niet zo slimme doosnaam.”

 

Hoe voorkom je de naamfout?

De naamfout om een werktitel tot bedrijfsnaam te verheffen kun je op twee manieren voorkomen. De beste, maar ook zwaarste, manier is om al bij de start je plan een hele rare naam te geven die je nooit gaat gebruiken. BZN, Bedrijf Zonder Naam. Of Project X is ook een vaak gebruikte term. Dan weet je zeker dat je niet in de val van je brein stapt.

De andere optie is om de namen die je onderweg nog bedenkt groot op papier te zetten en die papieren op te hangen aan de muur. Zodat je er wat langer aan kunt wennen. Het kan je zelfs op nieuwe en betere ideeën brengen zonder dat je er heel bewust mee bezig bent.

 

Welke optie klinkt voor jou het beste? Geef hieronder je reactie.

 

Ook interessant voor je:

Deel dit artikel:

[social_warfare buttons='twitter,pinterest,facebook,linkedin']

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *