zo slecht nog niet
Acroniemen zijn zo slecht nog niet
Vele bedrijfsnamen zijn een afkorting van iets. Iedereen kent wel een voorbeeld ervan, jij waarschijnlijk ook. Zodra de afkorting een nieuw woord vormt, heet het ook wel een acroniem. Acro komt uit het Grieks en staat voor ‘hoogste’ of ‘uiterste’. De uiterste stukjes van je naam samen. Een naam van uitersten.
Goede voorbeelden zijn:
AVIKO – Aardappel Verwerkingsfbriek In Keppel en Omstreken
ASITO – Alle Stof In Twente Opruimen
CONIMEX – COnserven IMport en EXport
HEMA – Hollandse Eenheidsprijzen MAatschappij
REMIA – De Rooij’s Elektrische Melangeer Inrichting Amersfoort
KING – Kwaliteit In Niets Geëvenaard
Nou gaf ik ook een ander voorbeeld: DHL. Dat is geen acroniem maar een afkorting. Het zijn drie letters die samen niet echt iets betekenen. We kennen deze bezorgdienst natuurlijk wel allemaal, omdat je er bijna niet aan ontkomt. De busjes, de koppeling met vele webwinkels, de reclames. De letters komen van de achternamen van de oprichters. Al het goede komt in drieën, dus dat werkt wel. Maar verder zul je die achternamen nooit meer horen.
Waarom een acroniem nou beter werkt dan een afkorting? Omdat er ten eerste een nieuw woord ontstaat dat hopelijk makkelijk uit te spreken is. En als je iemand het verhaal van jouw acroniem verteld, zal hij de naam een stuk minder snel vergeten. Dus daarom zijn acroniemen zo slecht nog niet.
Ken jij nog een leuk acroniem?