muziek in je naam
Er zit muziek in je naam
Je naam maakt op verschillende manieren geluid.
Dat begint al bij hoe je je de naam uitspreekt.
Het ritme van de naam, het aantal lettergrepen dat je gebruikt, dat speelt allemaal mee.
Maar ook de klank van de naam heeft invloed.
Zo is de naam STARBUCKS ontstaan om dat de bedenkers een naam wilden die met ST begon. Woorden die met ST beginnen vinden we sterk (niet voor niets start het woord sterk ook met ST). Daar zijn nog veel meer voorbeelden van. Woorden met een ‘o’ erin vinden we vaak groot. De grote auto van Fiat heet dan ook niet voor niets Doblo.
Meer hierover kun je horen in mijn podcast met neuromarketeer Tim Zuidgeest.
De jingle
Veel hebben veel bekende merknamen bezitten een ‘jingle’ waar je ze aan kunt herkennen.
Duracell. Drie noten die het ritme van de naam nog eens benadrukken.
Haribo. Een irritant kinderliedje wat in je hoofd blijft rondzingen.
Of wat dacht je van “Carglass repareert, Carglass vervangt.”
Nespresso, Pearle, Peugeot.
Allemaal gebruiken ze muziek om hun merknaam te versterken.
Tone of voice
De mooiste methode waarop je met naam geluid kan maken is met je ‘tone of voice’. De manier waarop je de dingen zegt. C’est le ton qui fait la musique is de bekende uitspraak. De toon die je aanslaat kan je als bedrijf maken of breken. Niet alleen aan de telefoon of in video’s, maar ook in de teksten die je op je website gebruikt. Klink je stijf en statig of juist vrolijk en positief? Allemaal dingen om rekening mee te houden als je een bedrijfsnaam hebt bedacht.
Met welke jingle heb jij weleens een dag rondgelopen?
(Ik met alle genoemde voorbeelden).