die naam toch vandaan?
Waar komt die naam toch vandaan?
Als je op zoekt bent naar die ene treffende naam voor je bedrijf, dan helpt het soms om te weten hoe andere bekende merken aan hun naam kwamen. Hier een paar treffende voorbeelden van hoe bedrijfsnamen ontstaan zijn.
Stemmen uit het niets
Rolex is een fantasienaam. De oprichter van Rolex, Hans Wilsdorf, zocht naar een merknaam die in elke taal kon worden uitgesproken. Op die manier is ook de naam Kodak ontstaan, een naam die niets betekent, maar wel klinkt als een echt merk.
“Ik probeerde alle letters van het alfabet op alle mogelijke manieren te combineren”, aldus Wilsdorf. Grappig, want dat is ook een tip uit mijn boek Maak je naam onvergetelijk. “Zo ontstonden een paar honderd namen, maar geen van hen voelde helemaal juist. Op een ochtend zat ik op het bovendek van een door paarden getrokken omnibus en maakte een ritje langs Cheapside in London. Toen fluisterde plots een stem ‘Rolex’ in mijn oor.” En de rest is geschiedenis.
Zara the greek
Zara-oprichter Amancio Ortega Goana noemde zijn bedrijf oorspronkelijk naar de film “Zorba the Greek” uit 1964. Maar dat duurde niet lang.
De eerste winkel, die in 1975 in La Coruña werd geopend, was twee blokken verwijderd van een bar genaamd Zorba. Ortega had al de mal gemaakt voor de letters van zijn bord toen de barbezitter hem vertelde dat het te verwarrend voor hen was om dezelfde naam te hebben. Amancio draalde niet en nam een andere naam. Hij behield drie letters en vormde de naam om naar Zara. Het werd het grootste mode-bedrijf ooit in Spanje en hij is een van de rijkste mannen ter wereld.
Vies drankje?
SPOILER ALERT! Soylent is een maaltijd vervangende drank dat een favoriet is bij de werknemers in Silicon Valley. Het dankt de naam aan de sciencefiction-roman “Make Room! Make Room! “, dat weer werd verfilmd als Soylent Green. Het verhaal gaat over hoe de bevolkingsgroei de natuurlijke hulpbronnen van de wereld uitput.
Soylent Green is een zeer voedzame mix van sojabonen en linzen. Alleen blijkt op het gruwelijke einde van het verhaal dat Soylent zo voedzaam is omdat het gemaakt wordt van… de lichamen van overledenen. Dat maakt de naam dan ook meteen weer cult, en dat spreekt de Silicon Valley doelgroep zeker aan.
Ken je Lululemon?
Lululemon is een uberhip yoga-kledingmerk en ook complete fantasie. Oprichter Chip Wilson bedacht deze naam omdat hij dacht dat Japanse mensen het niet zouden kunnen uitspreken.
Hij schreef in 2009:
“Men dacht dat het een Japans marketingbedrijf niet zou lukken om een Noord-Amerikaans klinkend merk te creëren met de letter ‘L’ omdat het geluid niet bestaat in de Japanse fonetiek. Door een ‘L’ op te nemen in de naam hoopte ik dat de Japanse consument de naam Noord-Amerikaans en authentiek zou vinden.’
“In wezen heeft de naam ‘lululemon’ geen verbinding met welke taal dan ook en betekent niets anders dan dat er 3 ‘L’s’ in zit. Niets meer en niets minder.” Best lullig hoor 🙂
Van welke bekende naam zou jij nog wel het verhaal willen weten? Zet het in de reacties hieronder.