Alle artikelen

Het gevaar van de gewenning aan je bedrijfsnaam

Artikel

Het gevaar

van de gewenning aan je bedrijfsnaam

Er is een oude Japanse legende over het magische zwaard Kaze No Ken. De leerling van de smid kreeg de opdracht het zwaard te slijpen. “Maar dit zwaard is legendarisch, waarom mag ik het slijpen?”, vroeg de leerling zich af. Toch begon hij met het slijpen, heel voorzichtig om er geen bramen of krassen in te maken. Met water en een steen was hij dagen bezig. Zijn meester kwam telkens kijken of het zwaard al scherper was, maar nee, hij liep hoofdschuddend weg. Het lukte de leerling niet om het zwaard scherper te krijgen, wat hij ook probeerde. Ander water, andere stenen. Na vele weken was de leerling nog geen stap verder gekomen en vroeg de meestersmid wat hij verkeerd deed. “Je hebt me nooit gevraagd hoe je het zwaard moet slijpen”, was zijn antwoord. Hij pakte het zwaard en zwaaide het tien keer door de lucht, en dat was genoeg om het weer vlijmscherp te maken.

Als je dagelijks met merknamen en bedrijfsnamen werkt beginnen je bepaalde details steeds meer op te vallen. Het kiezen van de naam is een zeldzaam moment in het ontstaan van een merk of bedrijf. Het gebeurt dikwijls maar één keer, aan het begin. Juist op die plek, het begin, is nog heel veel onduidelijk. Wat gaan we nou precies leveren? En aan wie?

Het is niet ongewoon dat al in de eerste maanden er al van koers wordt gewijzigd. De ‘pivot’ zoals dat mooi in startupland heet. Een radicale koerswijziging omdat het initiële idee niet blijkt aan te slaan. Bij de meeste merken en bedrijven is die wijziging niet zo radicaal, het gaat stapsgewijs.

Maar als je nou terugkijkt naar hoe je bedrijf veranderd is, zie je dat dan ook? Dat het hoofdonderwerp, je bedrijfsnaam, is ontstaan in een andere tijd. En niet meer past bij wie of wat je bent. En soms is het niet het verfijnen van je strategie de oplossing, maar het omgooien van je naam. Ik heb het keer op keer zien gebeuren, opeens klopt dan alles en geeft het het bedrijf een boost. Klanten en medewerkers voelen het meteen en dat geeft de juiste energie.

Niet slijpen zoals je gewend bent, maar even zwaaien met magische zwaard.  Als je even afstand neemt zie je misschien dat een nieuwe naam de oplossing is. Dat is de kracht van naamgeving.

 

OOK INTERESSANT VOOR JE:

Deel dit artikel:

[social_warfare buttons='twitter,pinterest,facebook,linkedin']

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *